Směrnice se bude vztahovat na země, v nichž kamiony platí mýtné. V současnosti mýtné používá 11 zemí EU včetně Česka a Slovenska. Další dvě - Polsko a Maďarsko - by ho měly zavést v brzké době. Zda možnosti využijí, nicméně zůstane na rozhodnutí jednotlivých členů.
Výše mýtného se nyní obvykle pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty na kilometr (3,7 až 6,12 koruny), přičemž výše je odvislá od typu automobilu či cesty, po níž vůz jede. Členské země by podle dohody mohly navýšit mýtné kvůli hluku a znečištění z kamionů nad 3,5 tuny asi o tři až čtyři eurocenty (73 až 98 haléřů).
V současné době země při výpočtu výše mýtného mohou započítávat pouze náklady spjaté s výstavbou a údržbou dopravní infrastruktury. Otázkou ale zůstává zohlednění vlivu silniční dopravy na životní prostředí. Evropská komise už dříve tyto dopady na prostředí odhadla na zhruba 100 miliard eur (2,45 bilionu korun). Nákladní doprava je pak odpovědná za zhruba tři čtvrtiny škodlivých emisí z dopravy včetně osobních vozů.
Nyní je v EU mýtné placeno na zhruba 15.000 kilometrech, to by se ale podle dohody mělo rozšířit až na 30.000 kilometrů.
pkt vju