Přístroj přezdívaný Sissi poslední centimetry alpské horniny prorazil ve 14:17 SELČ. Slavnostní dokončení jedenáctileté ražby tunelu, jehož celková cena se vyšplhá na 9,83 miliardy švýcarských franků (zhruba 179 miliard korun), sledovali v přímém přenosu vedle televizních diváků i ministři dopravy zemí Evropské unie na svém zasedání v Lucemburku.
Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas již dříve stavbu, která se začala plánovat před 25 lety, označil za "mimořádný projekt". Evropští ministři dnes Švýcarsku k dokončení ražby blahopřáli a ocenili zejména "organizační talent" stavitelů a Švýcarsko jako zemi, která věří v budoucnost železniční dopravy v Evropě a jde příkladem v ochraně životního prostředí.
Švýcarský ministr dopravy, který se dlouhodobě za tunel zasazoval a dnešní slavnosti se osobně účastnil, vyjádřil přesvědčení, že nový tunel bude mít brzy řadu sourozenců, kteří společně porostou.
Ve Švýcarsku, kde byl první železniční tunel postaven již v roce 1882, představuje ten Gotthardský unikát. Na 2500 horníků muselo při ražbě, v některých místech až 2500 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira, odstranit na 13 milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů.
Po položení odhadem 230 kilometrů kolejí bude za několik let tunelem jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.