S Petrem Svobodou, vrchním ředitelem produktového managementu ČP, jsme si povídali o novinkách v povinném ručení, nových trendech a o dalším vývoji v této oblasti.
Dobrý den, vážený pane Svobodo, Česká pojišťovna v září přišla na trh s novým povinným ručením – „1. Povinné ručení Bez povinností“. Co přináší povinné ručení od ČP nového?
Tento systém vychází vstříc všem řidičům a umožní zkrátit délku a pro klienta hlavně významně zjednodušit a proces likvidace pojistných událostí. Jednoduše řečeno - o našeho klienta, který má u nás uzavřené povinné ručení, se postaráme v každé situaci. Ať je v roli viníka nebo poškozeného, ať už ho poškodil klient jakékoliv jiné pojišťovny, cizinec nebo řidič nepojištěný. Přestože nejdůležitější změnou je služba přímé likvidace, přidali jsme ještě dvě navíc – odtah až 500 kilometrů zdarma a bezplatné zapůjčení automobilu na tři dny.
Jak hodnotíte poslední roky v oblasti povinného ručení?
Doposud platilo, že díky povinnému ručení byl viník zbaven finanční odpovědnosti za způsobené škody, žádné další služby mu ale povinné ručení nenabízelo. A poškozený? Ten, i když vtom byl zcela nevinně, musel absolvovat jednání s pojišťovnou viníka, aby získal náhradu škody. Pokud byste se tak zeptali řidičů, podle čeho si dosud vybírali svoji pojišťovnu, nejspíš by vám odpověděli, že hlavním kritériem byla cena. Pojišťovací trh reagoval cenovou konkurencí a či drobnými přidanými riziky. Současné dění na trhu povinného ručení přináší zásadní změnu v přístupu ke klientům, kterým se tak vyplatí přemýšlet, u které pojišťovny se pojistí. Tyto novinky jsou odrazem změny přístupu pojišťoven ke svým klientům a snahou o stálé zlepšování služeb. Bez ohledu na krizi je trh tak konkurenční, že nutí pojišťovny hledat cesty, jak svým klientům vyjít stále více vstříc.
Promítla se do pojištění vozidel nějak krize?
Bylo to právě pojištění motorových vozidel, které nejcitelněji zasáhla finanční krize v důsledku poklesu prodeje nových i ojetých automobilů. Tento trend byl všeobecný a ovlivnil i naši pojišťovnu. I přesto je Česká pojišťovna lídrem trhu i co do počtu pojištěných vozidel, v našem portfoliu jich máme téměř dva milióny.
V čem a proč spočívá pro motoristy největší přínos povinného ručení bez povinností od České pojišťovny?
Tím hlavním přínosem je rychlejší likvidace škodní události a to, že veškeré vyřizování bere Česká pojišťovna na sebe. Navíc klientům poskytneme odtah a zapůjčíme auto až na tři dny. Hustá síť našich smluvních a autorizovaných servisů navíc zajistí, že klient na pomoc nečeká nepřiměřeně dlouho a s odtahem se většinou vejde do bezplatného limitu. Škodu našemu poškozenému klientovi přímo zlikvidujeme a vyplatíme. Vše ostatní potom vyřídíme s pojišťovnou viníka. Veškeré služby poskytujeme všem klientům automaticky, zdarma a okamžitě, to znamená, že nemusí o nic žádat ani si připlácet.
ČP se o svého klienta postará i v případě, kdy mu škodu způsobí klient jiné pojišťovny. Jak to přesně v praxi funguje?
Prakticky zastupování klienta funguje velmi jednoduše. Klient zavolá na linku 841 114 114 a škodu nahlásí. Do 24 hodin se mu ozve likvidátor České pojišťovny, který mu vysvětlí, jaké dokumenty jsou pro vyřízení škody potřeba. Jakmile má likvidátor všechny dokumenty, včetně faktury za opravu od smluvního servisu, dokončí likvidaci a provede výplatu.
Jaký efekt bude mít přímá likvidace škod v praxi?
Jednoznačně je to urychlení a hlavně zjednodušení likvidace pro klienta. Náš likvidátor kontaktuje klienta, dá mu na sebe veškeré kontakty a od tohoto okamžiku má náš klient na straně pojišťovny jednoho konkrétního člověka, který ho provede celým procesem likvidace až k výplatě peněz, aniž by musel přijít do pojišťovny, protože veškeré kroky je možné dělat po telefonu nebo e-mailu.
Jaké jsou další výhody povinného ručení od ČP? A v čem vyniká ČP v oblasti povinného ručení nad konkurencí?
První Povinné ručení Bez povinností poskytujeme automaticky, zdarma a v rámci základní varianty povinného ručení. U nejběžnějších variant Standard a Bonus Exklusive je jedinečný i rozsah odtahu zdarma a půjčovného. Velkou výhodu vidím i v tom, že klient je v osobním kontaktu s jedním konkrétním likvidátorem.
Když odbočíme k havarijnímu pojištění, je i zde něco zásadního, čím ČP může oslovit klienty?
I v tomto segmentu pojištění jsme letos připravili pro motoristy novinku, kterou je havarijní pojištění pro majitele aut starších šesti let. Jak automobily svým majitelům stárnou, přestává se jim klasické havarijní pojištění vyplácet. Proto jsme přišli s výhodou a levnou variantou proti následkům havárie, živlu nebo krádeže, kterou mohou pojistit svého plechového miláčka až do stáří 20 let. Výhodou je nejen nízké pojistné, ale i rychlá likvidace. Zkušení řidiči starších vozidel budou mít určitě z čeho vybírat.
Můžete našim čtenářům prozradit, na co se v segmentu povinného ručení mohou v budoucnu těšit? Kam bude směřovat trend – lepší asistence, výhodnější segmentace, další služby v ceně…?
I do budoucna trh povinného ručení půjde cestou pojištění pro klienta samotného a nikoliv pro jiného řidiče, kterého poškodí. Domnívám se, že nakonec dospěje k modelu, který funguje například ve Francii, kde princip přímé likvidace škod funguje již řadu let a je v podstatě jediným systémem likvidace. Existuje zde jakési clearingové centrum pojišťoven pro vypořádávaní takto likvidovaných škod. To je odpovědný subjekt, který dohlíží na pojistný trh a stanovuje průměrnou výši škody za dané období na jejímž základě probíhá vyrovnání mezi pojišťovnami. V principielně podobném systému právě vidím budoucnost povinného ručení v České republice.
S čím se chystá v budoucnu dále přijít ČP? Hodláte se opět inspirovat něčím konkrétním ze zahraničí?
Chceme i nadále být hlavním hráčem, který určuje trend trhu a přicházet s novinkami, jež jej mění. Určitě i v dalších letech nepůjde pouze o produkty, ale také služby a servis pro klienty, které ovlivňují klientovu spokojenost s pojišťovnou. V tom chceme být určitě nejlepší.
Děkuji za rozhovor,
Lukáš Pololáník, Finance.cz