Rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů, naopak pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah. V úředním žargonu se profese, kterých se ministrovo rozhodnutí týká, nazývají "živá dopravní cesta". Mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC už v létě 2008, správa za to drahám zaplatila 12 miliard korun.
"Pověřil jsem ředitele SŽDC Pavla Habartu a šéfa Českých drah Petra Žaludu, aby celou transakci začali připravovat," řekl Bárta. Podle něj se tak zefektivní provoz na železnici a státní pokladna ušetří. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné.
Oddělení obsluhy dráhy od dopravce považuje Bárta za důležité i v souvislosti s otevíráním železničního trhu konkurenci. Zatím přitom není úplně jasné, zda si České dráhy budou moci ponechat nádražní budovy. Podle informací ČTK zřejmě ano.