"Platí to například o Regionálních potravinách Jihočeského kraje, které se vyhlašovaly jako první během léta," uvedl ministr zemědělství Ivan Fuksa. O právo užívat na svých produktech nové logo dokládající kvalitu a místní původ jejich produktu ve 13 krajích soutěžili výrobci v šesti kategoriích.
Podle Fuksy se v současné době připravuje navazující projekt, který by měl umožnit prodej regionálních specialit například u čerpacích stanic, jak je to běžné v Německu nebo Rakousku.
Odborníci se shodují, že mezi hlavní důvody pro preferenci tuzemských potravin patří jejich větší čerstvost oproti z daleka dováženým produktům. Například ovoce nebo zelenina se kvůli následné přepravě sklízejí v nezralém stavu a chemicky se ošetřují. Z chuťového i zdravotního hlediska proto podle expertů za místními výpěstky zaostávají.
Při nákupu regionálních potravin podpoří lidé potravináře a zemědělce ze svého okolí, což může pozitivně ovlivňovat zaměstnanost v kraji. Nezanedbatelné je také ekologické hledisko. Doprava zboží na velké vzdálenosti totiž zatěžuje životní prostředí výfukovými exhaláty výrazně víc než nákup místních výrobků.