Zatímco v roce 2000 samoobslužné drogerie při nákupu drogistického zboží a kosmetiky preferovalo 24 procent českých domácností a v roce 2008 jich bylo již 39 procent, tak letos se karta obrátila a preference drogerií poprvé klesly na 37 procent. Oslabily také supermarkety, u kterých se preference ve srovnání s rokem 2008 snížily o dva procentní body na pět procent.
Naopak obliba hypermarketů se od roku 2008 zvýšila z 32 procent na letošních 34 procent. Preference diskontních prodejen vzrostly dokonce o čtyři procentní body na deset procent a malých samoobsluh o jeden procentní bod na osm procent.
Posilování pozice hypermarketů a diskontních prodejen dnes potvrdil jednatel drogistického řetězce dm drogerie markt Gerhard Fischer. "Na drogistické zboží se stále více zaměřují zejména obchody Kaufland a Billa, což není příjemná záležitost," řekl novinářům.
V hypermarketech Češi nakupují například dětské papírové plenky, úklidové prostředky, čisticí prostředky na nádobí nebo prací prostředky. "Specializované samoobslužné drogerie jsou zase oblíbené pro nákup například kosmetiky, ústní hygieny, sprchových gelů a mýdel, parfémů a deodorantů," uvedl Cabal.
Lidé utrácejí za drogistické zboží a kosmetiku více peněz v hypermarketech než v drogeriích. "Při jedné návštěvě specializované samoobslužné drogerie utratí zákazníci za drogerii a kosmetiku průměrně 352 korun a v případě hypermarketů se jedná o 390 korun," upozornil Cabal.
Mezi největší drogistické řetězce v Česku patří společnosti Teta, dm drogerie markt, Rossmann a Schlecker, které nyní na tuzemském trhu provozují dohromady 1166 drogerií. Celkový obrat čtveřice největších prodejců drogistického zboží se loni zvýšil meziročně o 1,5 miliardy korun na 15,2 miliardy korun.
Obrat největších drogistických řetězců v roce 2009
1. Teta 5,6 mld. Kč 2. dm drogerie markt 4,9 mld. Kč 3. Rossmann 2,6 mld. Kč 4 Schlecker 2,1 mld. Kč CELKEM 15,2 mld. Kč
Zdroj: Incoma GfK