Minulý týden jsme vás v článku Nenechte se okrást u bankomatu! informovali o některých tricích, které zloději používají ve snaze připravit vás o platební kartu, a tím i o vaše peníze. Dnes na tento článek volně navážeme a řekneme si, co dělat, když vám někdo platební kartu opravdu ukradne, nebo ji ztratíte, jak kartu zablokovat a kolik to bude stát.
Kartu ihned zablokujte!
Ztrátu platební karty je třeba okamžitě nahlásit instituci, která ji vydala. Ne vždy to však znamená absolutní ochranu před jejím dalším zneužitím. Každá banka má pro blokace karet svá vlastní pravidla a postupy. Klienti tak při ztrátě karty ručí v každé bance jinou výší, liší se i poplatky za zablokování karty. Veškeré podmínky týkající se platebních karet jsou uvedeny ve smlouvě o platební kartě, kterou podepisujete při jejím převzetí.
Sjednotit tyto poplatky by mohla vyhláška centrální banky. Podle ní by měl klient odpovídat za ztráty pouze do okamžiku nahlášení ztráty, navíc jen do výše čtyř a půl tisíc korun. Vyhláška by tak měla sjednotit přístup bank. Problémem však je, že toto ustanovení není pro banky závazné a centrální banka pouze doporučuje, aby se jím peněžní ústavy řídily. Jedinou nutnou podmínkou tak pro ně zatím je, že od dubna musejí ve svých obchodních podmínkách uvádět, zda odpovídají vzoru centrální banky.
Ceny za blokaci či stoplistaci platební karty u vybraných bank
Banka |
Elektronické karty |
Domácí embosované karty |
Mezinárodní embosované karty |
Česká spořitelna |
500 Kč |
300 Kč |
3 500 Kč |
ČSOB |
200 Kč |
400 Kč |
2 000 Kč |
eBanka |
200 Kč |
- |
3 750 Kč |
GE Capital Bank |
100 Kč |
- |
2 000 Kč |
Komerční banka |
150 Kč |
350 Kč |
2 000 Kč |
Raiffeisenbank |
200 Kč |
- |
2 000 Kč |
Union banka* |
150+50 Kč |
500+50 Kč |
2 500+50 Kč |
Živnostenská banka |
zdarma |
- |
zdarma |
Obecně se tedy dá říci, že blokace elektronické karty či stoplistace domácí embosované karty strojí řádově stokoruny. Ovšem stoplistace mezinárodní embosované katry je o dost dražší a cena se pohybuje v tisících.
Jaký je rozdíl mezi blokací a stoplistací? Tyto dva pojmy totiž neznamenají totéž, i když tak bývají často vnímány. V žádném případě je nelze zaměňovat. Blokace karty znamená v podstatě pouze "dočasné nebo trvalé omezení práva používat platební kartu" a týká se pouze autorizovaných on-line transakcí, tedy všech transakcí elektronickými platebními kartami (karty s magnetickým proužkem). Tyto transakce jsou všechny ověřeny v autorizačním centru a jejich definitivní zablokování je jen otázkou několika minut. Při nahlášení ztráty či krádeže elektronické karty stačí k absolutnímu znemožnění jejího použití pouhá blokace této karty v systému. Proto si banka za tuto službu řekne relativně málo. Stoplistace je do jisté míry rozšířením pojmu blokace a týká se embosovaných karet (jméno, doba platnosti a číslo karty jsou na ní vytlačené), se kterými je možné provádět neověřené transakce. Znamená trvalé, nevratné zrušení práva používat platební kartu. Kartu již nelze nikdy používat. Číslo karty, jméno držitele a další náležitosti jsou zařazeny na mezinárodní stoplist. To je výrazně nákladnější, a tak se poplatek za stoplistaci pohybuje v řádu tisíců korun.
Blokace karty se provádí po telefonu (a to i ze zahraničí). Stačí tedy jen vytočit co nejdříve nouzové číslo vaší banky a zde pak ztrátu ohlásit operátorovi. Během relativně krátké doby vám banka platební kartu zablokuje. Tím zabráníte tomu, aby vám někdo "vybílil" konto. U většiny bank nese majitel účtu náklady vzniklé zneužitím platební karty pouze do půlnoci dne nahlášení ztráty. Některé banky však mají tuto lhůtu prodlouženu o 24 hodin, tedy až do půlnoci následujícího dne po nahlášení ztráty karty.
Po provedení blokace však ještě některé banky požadují potvrdit blokaci či stoplistaci osobně přímo na pobočce banky. V bance potom klient vyplní hlášení o krádeži, které zohledňuje způsob jakým ke ztrátě platební karty došlo.
Telefonní čísla pro blokaci platebních karet
Banka |
Telefonní číslo |
Česká spořitelna |
+420 267 201 889+420 267 201 300 |
ČSOB |
+420 495 800 111+420 261 354 649 |
eBanka |
800 124 200+420 222 115 115* |
GE Capital Bank |
+420 224 443 636 |
Komerční banka |
800 113 757+420 222 412 240+420 222 412 231 |
Poštovní spořitelna |
+420 495 800 121 |
Raiffeisenbank |
+420 272 771 111+420 417 941 444* |
Union banka |
+420 596 156 445(6)+420 272 771 111 |
Živnostenská banka |
800 122 412
|
Jak správně zacházet s kartou a chránit ji?
-
Kartu nikomu nepůjčujte, je pouze vaše. Navíc tak porušujete obchodní podmínky, které jste podepsali.
-
Nesdělujte svůj PIN žádné jiné osobě, a to ani příbuzným, zaměstnancům banky či policii.
-
V žádném případě si nezapisujte PIN na kartu nebo do peněženky, nejlepší je si ho rovnou zapamatovat.
-
Z bankomatu nevybírejte v přítomnosti cizí osoby. Buďte opatrní a nedovolte nikomu sledovat tipování PINu v bankomatu nebo v obchodě.
-
Zásadně si u bankomatu nenechte od nikoho radit a řiďte se pouze pokyny na obrazovce. Nikdo nemá právo vaši operaci přerušit.
-
Chraňte svoji kartu před mechanickým poškrábáním, zmagnetizováním či jiným poškozením.
-
Chraňte kartu před ztrátou nebo krádeží. Karta by měla být uložena odděleně od osobních údajů. Kontrolujte průběžně, zda máte kartu v držení, zejména na cestách.
-
Platíte-li v obchodě kartou ihned si zkontrolujte účtenku, zda zní na správnou částku. Personál obchodu či restaurace by neměl s kartou odcházet. Zkontrolujte, zda vám vrátili skutečně vaši kartu.
-
Kontrolujte výpisy z účtu - o transakci, kterou jste neprovedli, ihned informujte banku a požádejte o prověření transakce
-
Při ztrátě nebo krádeži karty toto ihned oznamte své bance a zablokujte, následně informujte místní policii. Jednejte co nejrychleji, jde o vaše peníze.