Pojišťovny podle něj preferují různé cílové skupiny klientů a toto zaměření podporují v rozlišování svých produktů. Nyní existuje v rámci srovnání podmínek pro konkrétního klienta několik desítek tisíc kombinací pojištění. Nedá se tedy jednoznačně určit, která pojišťovna patří pro všechny klienty mezi nejlevnější, uvedl ředitel Top-pojištění.cz Pavel Ronovský.
Velkou změnu prodělal za posledních pět let bonusový systém pojišťoven. Dříve byl standardem jednoduchý propočet: za každý rok jízdy bez nehody sleva na pojistném pět procent. Maximální 50procentní slevy se tak klient dočkal po deseti letech. Poté ale některé pojišťovny umožnily po sedmi či osmi letech klientům 60procentní slevu.V nedávném období se přidaly další pojišťovny se speciální nabídkou mimořádných slev ve formě "zapůjčení slevy za bezeškodní průběh" do budoucna. Klient tak může čerpat vyšší bonus, než na který by měl standardní cestou nárok.
Pojišťovny také nabízejí svým klientům čím dál víc možností připojištění k povinnému ručení. Motoristé mají možnost si sjednat například pojištění úrazu řidiče, úrazové pojištění celé posádky vozidla, pojištění skel, pojištění zavazadel a neustále se zdokonalující asistenční služby. Základním smyslem asistenční pomoci před několika lety byla pomoc jen v případě pojistné události. Nyní se rozšiřuje pro případy nepojízdnosti vozidla v případě poruchy vozidla, pomoc pro případy defektu pneumatiky, nedostatku pohonných hmot, vybití akumulátoru a ztráty či zalomení klíčů, upozornil Ronovský.
V posledních letech povinné ručení podle něj mění svou tvář ještě výrazněji. Přestává prý být pojištěním pro škody způsobené třetím osobám (odpovědnostní pojištění) a nabírá silné prvky havarijního pojištění. Prvním krokem v tomto směru bylo pojištění u Kooperativy, která klientovi kryla i živelní škody. Dalším počinem tohoto druhu bylo u Generali pojištění škod způsobené střetem se zvěří.
Nejnovější a nejrevolučnější aktivitou tohoto druhu jsou podle Ronovského změny u Kooperativy, České pojišťovny, Directu, Allianz, ČSOB pojišťovny a pojišťovny UNIQA. Tyto pojišťovny nabízejí v rámci svých produktů i pomoc klientům při likvidaci pojištění při nezaviněné škodě.
Trh povinného ručení zřejmě v letošním roce poprvé klesne. Pojišťovny vyberou podle odhadu České pojišťovny na tomto pojištění letos asi 23 miliard Kč, zatímco v předchozích dvou letech to bylo po 23,8 miliardy korun. Důvodem poklesu trhu je úbytek registrovaných vozidel a cenová válka mezi pojišťovnami, uvedl už dříve výkonný ředitel České pojišťovny Pavel Řehák.
Objem škod z povinného ručení se přitom za posledních deset let téměř zdvojnásobil. Celkový roční objem škod způsobených při dopravních nehodách stoupl podle statistiky České kanceláře pojistitelů ze 7,5 miliardy Kč v roce 2000 na loňských 14,3 miliardy korun. Pojišťovny zaznamenaly v prvním pololetí v povinném ručení více škod než ve stejném období loni. Také objem škod vzrostl v tomto období o několik procent. Z objemu škod přitom částečně vycházejí pojišťovny při stanovení cen povinného ručení. Ty se podle pojišťoven pro příští rok budou pohybovat oběma směry, řidiči jezdící bez nehody u některých z nich zaplatí méně.
Pojišťovny zveřejňují pravidelně každý rok nové sazby povinného ručení na přelomu října a listopadu. Je to z historického důvodu, protože většina řidičů měla dříve smlouvy uzavřené k 1. lednu. Nyní to ale už platí jen pro zhruba čtvrtinu celého trhu. Povinné ručení poskytuje nyní 15 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy je stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru nebo dalších kritérií.