Předběžnou dohodu, která zahnala obavy o další budoucnost projektu a 10.000 pracovních míst, země uzavřely již v březnu. Předcházelo jí však několik měsíců sporů kolem rozdělení nákladů na nejdražší a největší zbrojní projekt Evropy. Dokončení jednání pak zbrzdilo snížení rozpočtů na obranu některých zemí a neshody ohledně technických aspektů.
Mezi kupujícími zeměmi jsou Británie, Belgie, Francie, Lucembursko, Německo, Španělsko a Turecko. Před formálním podpisem musí ještě dohodu každá ze zemí přijmout. Šéf EADS, mateřského koncernu Airbusu, Louis Gallois doufá, že se tak stane do konce roku.
V závěrečné dohodě jsou ve srovnání s březnovou dohodou pouze malé změny. V roce 2003 se země zavázaly koupit 180 letadel, nyní změnily své plány a koupí o deset letadel méně. Británie snížila svoji objednávky o tři letadla na 22 a Německo odebere 53 letadel místo 60. Země v rámci dohody zaplatí za 170 letadel celkem dvě miliardy eur, a dalších 1,5 miliardy eur poskytnou výměnou za podíl na budoucích tržbách z vývozu.
Náklady na projekt měly původně činit 20 miliard eur. Tento rozpočet však projekt překročil již o 5,2 miliardy eur a má zpoždění téměř čtyři roky. Program byl zahájen před sedmi lety, napsaly agentury AP a Reuters.
A400M je víceúčelový přepravní letoun, který má být konstruován na 37 tun užitečného nákladu. Přepravovat bude moci obrněné transportéry, vrtulníky a těžkou techniku. Nový Airbus bude rovněž schopen za letu dodávat palivo jak rychle letícím bojovým stíhačkám, tak i mnohem pomalejším vrtulníkům. Má být velmi obratný a chráněný proti ostřelování. Současně má být certifikován i jako civilní letadlo. První zkušební let stroj absolvoval v prosinci.