"Spolupráce bohužel nebyla na takové úrovni, aby projekt mohl pokračovat dál. Výroba proto byla ukončena a po vzájemné dohodě majitelů šla společnost (Citic-Marmes Bicycle CZ) do likvidace," řekl dnes ČTK výrobní ředitel Marmes CZ Petr Holčák. Důvody ukončení produkce jízdních kol v Lanškrounu nechtěl víc komentovat.
Společnost Citic-Marmes Bicycle CZ měla v Lanškrounu pronajatou výrobní halu, ve které jízdní kola montovala, a plánovala postavit nový závod. Podle původních propočtů měla produkce nové továrny už letos dosáhnout zhruba 100.000 jízdních kol, které firma hodlala prodávat v Česku a Evropské unii. Dosavadní výroba v pronajaté hale byla výrazně nižší.
Čínským spoluinvestorem lanškrounského projektu byl absolvent bohemistiky Sü Süe-čchün, který se po dvou letech ve funkci sekretáře na čínské ambasádě v Praze pustil do podnikání. Začal vyvážet do Asie české sklo, a poté se rozhodl montovat v Česku jízdní kola. Lanškrounská firma Citic-Marmes, ve které má kromě Sü Süe-čchüna jednapadesátiprocentní podíl státní čínský podnik CITIC Tianjin, vznikla na podzim 2007.
Pro společnost CITIC Tianjin, která patří do čínské finanční skupiny CITIC Group, byla montáž jízdních kol v ČR výhodná. Čínské bicykly jsou totiž při dovozu do EU zatíženy vysokým antidumpingovým clem a díky montáži kol v Lanškrounu byl její přístup na evropský trh snazší.
Produkce jízdních kol v Česku od 90. let minulého století kvůli krachu významných výrobců klesala. Zatímco ještě v roce 1993 se v tuzemských továrnách podle údajů Českého statistického úřadu vyrobilo 461.854 bicyklů, v roce 2002 objem tuzemské produkce klesl na 53.985 jízdních kol. Údaje za roky 2003, 2004 a 2005 nemá ČSÚ k dispozici, v následujících letech ale celková tuzemská produkce jízdních kol pokořila hranici 300.000 kol. Tuzemským výrobcům jízdních kol se totiž především díky rostoucímu exportu do zemí EU začalo dařit.