Franšíza je model podnikání, kdy jsou práva používat obchodní značku a know-how společnosti poskytnuty jinému podnikatelskému subjektu, který si zaplatí licenci. S tím jsou ovšem spojeny nejen práva, ale povinnosti, například dodržet standard nabízených služeb.
Obdobný projekt zvažovaly podle šéfredaktora serveru Investujeme.cz Petra zámečníka i další banky, ale zatím ho žádná nerealizovala. "UniCredit Bank je první bankou v Česku, která spouští projekt franšízových poboček - tedy poboček vedených samostatnými podnikateli. Zájem očekávám poměrně velký. Získat samostatnou bankovní licenci je téměř nedosažitelné a obor bankovnictví je perspektivní a lukrativní," uvedl.
UniCredit Bank má v současnosti zhruba 60 standardních bankovních poboček, jejich počet plánuje zdvojnásobit. "Naším hlavním záměrem při budování pobočkové sítě je posílit naši pozici na poli drobného bankovnictví," uvedl dnes ředitel drobného bankovnictví UniCredit Bank Jaroslav Žahourek. Banka má podle něj již nyní silné postavení v segmentu firem a movitějších klientů.
Franšízové pobočky budou mít v nabídce základní nabídku produktů, tedy balíčky služeb s účty, hypotéky, spotřebitelské úvěry, základní investiční nebo spořicí produkty nebo kreditní karty. Hotovostní operace bude možné provádět přes bankomaty, které budou přijímat i vydávat peníze. "Nabídka poboček je cílena na drobné klienty, podnikatele a malé firmy," uvedl Žahourek. Tyto franšízy chce podle něj banka otevírat ve městech s 15.000 až 20.000 obyvateli, kde nemá UniCredit Bank pobočku. Do konce roku by to měla být Chrudim, Hlučín a Boskovice.
Zisk provozovatelé franšízových poboček budou mít z aktivních klientů, které získají. Od banky budou získávat provize za uzavřené obchody a následně i pravidelné provize v případě, že klienti budou aktivní, tedy v pořádku splácet úvěr nebo provádět transakce. Provozovatel od banky získá za poplatek podporu v podobě školení, know-how, softwarového vybavení, vybavení celé pobočky i marketingu. Nájemné bude hradit sám provozovatel. "My od něj očekáváme především akvizici nových klientů," dodal Žahourek.
V zahraničí na podobném modelu funguje podle ředitele strategie a rozvoje obchodních oblastí banky Jakuba Dusílka například Axa Bank v Belgii. Franšízové pobočky mají také banky v Polsku. "Ty ovšem fungují v offline režimu a spíše jako sběrná místa. Proto si myslíme, že jsme v oblasti online připojených franšízových poboček dokonce první v celém regionu střední a východní Evropy," uvedl.