"Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat dráhy samy," řekl serveru náměstek ministra dopravy Martin Sýkora, podle kterého je už o zastavení peněz za vlaky EC/IC rozhodnuto.
ČD provozují letos 28 různých vlaků této kategorie. Většina spojů nabízí větší komfort než například rychlíky či expresy, často jde o mezinárodní vlaky s vozy od zahraničních dopravců. Zejména na trase mezi Prahou a Ostravou však dráhy nasazují z důvodu nedostatku moderních vozů starší vagony.
Od nového jízdního řádu vlaků EuroCity a InterCity podle serveru ubude. Právě část spojů na Ostravsko přejde do kategorie expres, kterou bude ministerstvo dotovat i nadále.
Dotace na vlaky EC/IC prosadil tehdejší šéf ČD Josef Bazala. Do té doby provozovaly dráhy tyto vlaky samy, cestující k ceně jízdného doplácel 60 korun. Po zavedení dotací byl příplatek zrušen. Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků. Proti dotacím dlouho vystupují alternativní dopravci, kteří chtějí jezdit vybrané tratě na vlastní riziko, píše server.
ČD chtějí výpadek peněz pokrýt ze svých úspor. "Loni jsme ušetřili 700 milionů korun a letos to bude zhruba jedna miliarda. A právě díky těmto masivním vnitřním úsporám, se kterými počítáme i v připravovaném podnikatelském plánu na rok 2011, pokračující modernizaci vozového parku a aktivní obchodní politice, dokážeme provozovat vlaky EC a IC na vlastní podnikatelské riziko," řekl iDnes.cz generální ředitel drah Petr Žaluda.
jap vju