Z celkového počtu pojistných podvodů, které detektivové Generali odhalili za první tři kvartály letošního roku, spadá 52% případů do oblasti havarijního pojištění. Na dalších místech je s 27% povinné ručení a s 19% pojištění majetku. Zbývající 2% odhalených pojistných podvodů spadají do ostatních oblastí pojištění. Například u životního pojištění se s pojistnými podvody setkáváme jen vyjímečně.
Nadále zůstávají nejfrekventovanější pojistné podvody u pojištění motorových vozidel, kdy se klienti snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocené faktury za opravu vozidla, na jejichž základě žádají větší odškodnění. Vyjímkou v tomto ohledu nejsou ani časově fingované a posunuté škodní události. Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14% všech hlášených pojistných událostí může být klasifikováno jako pojistný podvod, přičemž údajně až 35% pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést.
Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestní čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 10 let. V případě jeho prokázání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na zaslání „objasňovacího“ dopisu, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena.
Příklad pojistného podvodu:
Klient hlásí škodu na motorovém vozidle a nárokuje plnění z povinného ručení, které má u Generali zdarma rozšířené o krytí rizika střetu se zvěří. Zřejmě ho k tomu vede minimální spoluúčast jednoho tisíce korun a tak naaranžuje havárii včetně srnčích chlupů. Vyšetřovací tým nachází rozpory v popisu nehody a nechává u soudního znalce zhotovit posudek o původu zvířecí srsti, která se nacházela na vozidle. A výsledek? Srst pochází z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov.