MD chce přesunout devět miliard z peněz EU z železnice na silnice

12.11.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. listopadu (ČTK) - Ministerstvo dopravy by rádo prosadilo změnu v rozdělení peněz z evropských fondů. V rámci Operačního programu Doprava chce úřad přesunout 360 milionů eur (téměř devět miliard korun) z železničních projektů na silnice. Na dotaz ČTK to uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka a potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo nyní spolu s fondem zpracovává takzvanou superkoncepci dopravy, která mimo jiné vymezí hlavní priority českého státu ve výstavbě železnic a dálnic. Superkoncepce má následně posloužit jako podklad pro Evropskou komisi, která musí přesun peněz v rámci operačního programu schválit. Žádost zatím na komisi neodešla.

"Je to jedna z variant, kterou zvažujeme, oficiální žádost ještě podána nebyla. Pan ministr v minulosti několikrát deklaroval, že jednou z jeho hlavních priorit je výstavba obchvatů," řekl Hanzelka. Právě projekty obchvatů na hlavních tazích v rámci celoevropské sítě TEN-T by si měly případným přesunem peněz nejvíce polepšit.

Zkrátka naopak přijde především čtvrtý železniční koridor, který vede z Prahy do Českých Budějovic. Odložila by se například modernizace úseku z Doubí u Tábora do Nemanic u Českých Budějovic, kde je dodnes převážně jednokolejná trať, nevyhovující mezinárodní ani vnitrostátní dálkové dopravě.

"Je naprosto absurdní, aby peníze určené na modernizaci železnice byly převedeny na budování silnic. Čtvrtý železniční koridor by měl být prioritou, protože mimo jiné nabízí daleko větší časovou úsporu, než tolik protěžovaný třetí koridor do Plzně a Chebu," uvedl šéf občanského sdružení Svaz cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Podle něj se obcím uleví od automobilů právě investicemi do modernizace železnice.

Na snížení evropských dotací by doplatila i regionální železnice. "Největší projekty, které by nebyly realizovány jsou zřejmě úseky Brno - Zastávka u Brna, Otrokovice - Zlín a České Budějovice - Volary," řekl ČTK Slamečkův náměstek Tomáš Čoček. Celková hodnota tří jmenovaných projektů včetně národních peněz přesahuje sedm miliard korun.

Operační program Doprava je největším českým operačním programem. Poměr peněz mezi silnicí a železnicí je přitom dosud zhruba vyrovnaný, pro výstavbu silniční infrastruktury je v programu připraveno dle aktuálního kurzu asi 66 miliard korun, železnice může vyčerpat zhruba 64 miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK