Příprava stavby obchvatu Fr.-Místku může díky povolení pokračovat

16.11.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Frýdek-Místek 16. listopadu (ČTK) - Příprava výstavby silničního obchvatu Frýdku-Místku může pokračovat. Krajský úřad v Ostravě v těchto dnech potvrdil s několika změnami původní územní rozhodnutí, které vydal frýdecko-místecký magistrát. ČTK to řekla Renata Chrástková z odboru územního plánování, stavebního řádu a kultury krajského úřadu. Kvůli soudním sporům s ekology nemohlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) povolení pro důležitou stavbu několik let získat.

Obchvat má výrazně ulevit centru Frýdku-Místku od kamionů a celkově zlepšit dopravní situaci ve městě, kterým denně projede přes 40.000 aut po velmi frekventované silnici. Průtah je dlouhodobě přetížený i kvůli blízkosti automobilky Hyundai.

Náměstek primátorky Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD) řekl, že získání územního rozhodnutí pro stavbu jižní varianty obchvatu je pro město velmi dobrá zpráva. "Z pohledu města je to obrovská výhra, byly velké problémy ho dostat," konstatoval Pobucký. "Pokud nabude rozhodnutí právní moci, mohou se učinit další kroky k získání stavebního povolení pro obchvat," uvedla Chrástková.

Investor stavby, ŘSD, bude pokračovat ve výkupech pozemků. Podle ředitele ostravské správy ŘSD Lubomíra Hýbla je zatím velmi složité odhadnout, kdy by mohla začít samotná stavba obchvatu. "Bude záležet na tom, kolik bude k dispozici finančních prostředků," konstatoval.

Náměstek primátorky Frýdku-Místku řekl, že vyvlastňovací úřad musí ještě vykoupit zhruba 20 procent pozemků. "Pak musí ministerstvo dopravy připravit dokumentaci pro stavební povolení a najít peníze," uvedl. Ministerstvo i ŘSD podle něho v současné době přepracovává projektovou dokumentaci obchvatu, aby jeho stavba byla levnější. "Původně měl stát zhruba 3,5 miliardy korun, ministerstvo chce stlačit cenu k 1,5 miliardě, konečná cena by se podle mě mohla dostat ke dvěma miliardám," konstatoval Pobucký. Věří, že ministerstvo peníze na stavbu obchvatu najde. "Na začátek by stačilo půl miliardy na jeden rok, protože stavba je rozvržena do tří let," poznamenal.

Vydané územní rozhodnutí frýdecko-místeckým magistrátem, které potvrdil krajský úřad v odvolacím řízení, napadlo žalobou u Krajského soudu v Ostravě ekologické sdružení Beskydčan. Podle ekologů byla v územním řízení zvolena jižní varianta obchvatu, která zasahuje do chráněného území Natura 2000 - Niva Morávky. Také protestovali kvůli tomu, že úřady špatně posoudily vliv stavby na životní prostředí.

Soud částečně žalobě ekologů vyhověl a krajskému úřadu nařídil, aby se odvoláním proti územnímu rozhodnutí začal zabývat znovu. Podle Chrástkové se však úřad zabýval pouze tím, jestli je možné stavbu v plánované trase vést. "Soud vůči tomu, jak jsme se vypořádali s různými variantami, neměl žádné připomínky. Stavba je navržena v koridoru, který řeší jak územní plány obcí, tak i územní plán velkého územního celku Beskydy. Všechny plány počítaly s jižní variantou. Pokud se investor vešel do tohoto koridoru, tak je stavba v souladu se zákony," uvedla Chrástková. Dodala, že i podle posuzování vlivu staveb na životní prostředí vyšla nejlépe jižní varianta obchvatu města. Sdružení Beskydčan navrhovalo vést obchvat severní trasou nebo postavit pod městem tunel.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK