Senátoři za ODS, ČSSD a TOP 09 novelu předložili kvůli tomu, že poslední úprava zákona o odpadech byla podle nich přísnější než rámcová směrnice EU o odpadech, kterou převáděla do českého právního řádu. Proti novele protestovalo také Sdružení automobilového průmyslu.
Zákonodárci ale přesto letos na jaře úpravu schválili, aby se její projednávání neprodlužovalo. Rychlé přijetí bylo nutné kvůli postoji Evropské komise, která podle tvůrců novely vedla s Českou republikou už tři řízení kvůli absenci směrnice v českém právním řádu.
Výrobci a dovozci automobilů musejí podle tehdy schválené novely poskytovat zpracovatelům vraků podrobnější údaje o automobilech, třeba o jejich demontáži a skladování, a informovat je o možnostech recyklace automobilů. Podle senátní novely se z okruhu v souladu se směrnicí výslovně vyjmou informace, které jsou předmětem obchodního tajemství, či práv průmyslového vlastnictví výrobců.
Předloha horní komory dále ruší povinnost výrobců a dovozců aut zřídit nejméně jedno sběrné místo pro vraky vozidel v každém obvodu obce s rozšířenou působností. Místo toho má být zavedena povinnost zajistit "přiměřeně dostupnou" síť sběrných míst pro vraky.
Podle poslance Tomáše Úlehly (ODS) by nynější formulace v zákoně znamenala to, že kde vznikne nová prodejna automobilů, muselo by vzniknout i sběrné místo. Pokud by ukončila provoz, rušila by se i sběrna. Senátoři argumentují tím, že v Česku je nyní přes 500 takových míst, z nich asi 370 funguje. Požadavky směrnice by tedy byly splněny.