Důvod poklesu nákupu lihovin spotřebiteli (bez nákupu na sklady řetězců) vidí v růstu spotřební daně z lihu a DPH platné od ledna, jejichž vinou stoupla cena legálních lihovin. Likérky už na začátku roku hlásily, že jim vlivem zdražení i rostoucího podílu nezdaněného alkoholu na trhu letos značně klesnou prodeje.
"Rozšířená unie bude mít ještě vážnější slovo vůči státním orgánům a dalším institucím jako reprezentant prakticky celého odvětví výroby a dovozu lihovin v Česku," uvedl Pavlík. UVDL je členem Potravinářské komory ČR a Evropské konfederace výrobců lihovin. Konzultuje se státními orgány například problematiku spotřebních daní a dalších legislativních norem, otázky potírání nelegálního trhu s alkoholem a účastní se stálého diskusního panelu Alkohol a společnost.
Posílení unie souvisí také s tím, že pod její křídla přecházejí aktivity Fóra Pij s rozumem zaměřené na boj proti nezodpovědné konzumaci alkoholu. Všichni významní výrobci lihovin se dále zavázali dodržovat přísný etický kodex a samoregulaci v reklamě, která ji zakazuje cílit na nezletilé, spojovat konzumaci se sexuálním či společenským úspěchem nebo s řízením vozidel. Principy jsou údajně v mnoha ohledech přísnější, než český zákon o reklamě. UVDL se bude podílet na osvětovém programu Pobavme se o alkoholu zaměřeném na mladistvé od 11 do 16 let, jejich rodiče a učitele.
Členy UVDL byly před rozšířením Aromka Brno, Bohemia Sekt, Granette, Fruko-Schulz, Jan Becher Karlovarská Becherovka, Linea Nivnice, Milan Metelka, Rudolf Jelínek, Starorežná Prostějov a Stock Plzeň.