UVDL: Nákupy lihovin spotřebiteli klesly oproti loňsku o sedm pct

14.12.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 14. prosince (ČTK) - Nákupy lihovin spotřebiteli v obchodech a restauracích klesly v letošním roce meziročně zhruba o sedm procent. Číslo potvrdili členové Unie výrobců a dovozců lihovin ČR (UVDL), která se po dnešní mimořádné valné hromadě rozrostla z deseti na 13 společností. Do sdružení, které nyní reprezentuje dohromady zhruba 90 procent českého trhu s lihovinami, přistoupili tři významní dovozci: společnosti Brown-Forman Czech and Slovak Republics, Global Spirits a Rémy Cointreau Czech Republic, řekl ČTK prezident unie Petr Pavlík.

Důvod poklesu nákupu lihovin spotřebiteli (bez nákupu na sklady řetězců) vidí v růstu spotřební daně z lihu a DPH platné od ledna, jejichž vinou stoupla cena legálních lihovin. Likérky už na začátku roku hlásily, že jim vlivem zdražení i rostoucího podílu nezdaněného alkoholu na trhu letos značně klesnou prodeje.

"Rozšířená unie bude mít ještě vážnější slovo vůči státním orgánům a dalším institucím jako reprezentant prakticky celého odvětví výroby a dovozu lihovin v Česku," uvedl Pavlík. UVDL je členem Potravinářské komory ČR a Evropské konfederace výrobců lihovin. Konzultuje se státními orgány například problematiku spotřebních daní a dalších legislativních norem, otázky potírání nelegálního trhu s alkoholem a účastní se stálého diskusního panelu Alkohol a společnost.

Posílení unie souvisí také s tím, že pod její křídla přecházejí aktivity Fóra Pij s rozumem zaměřené na boj proti nezodpovědné konzumaci alkoholu. Všichni významní výrobci lihovin se dále zavázali dodržovat přísný etický kodex a samoregulaci v reklamě, která ji zakazuje cílit na nezletilé, spojovat konzumaci se sexuálním či společenským úspěchem nebo s řízením vozidel. Principy jsou údajně v mnoha ohledech přísnější, než český zákon o reklamě. UVDL se bude podílet na osvětovém programu Pobavme se o alkoholu zaměřeném na mladistvé od 11 do 16 let, jejich rodiče a učitele.

Členy UVDL byly před rozšířením Aromka Brno, Bohemia Sekt, Granette, Fruko-Schulz, Jan Becher Karlovarská Becherovka, Linea Nivnice, Milan Metelka, Rudolf Jelínek, Starorežná Prostějov a Stock Plzeň.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK