Vlakové spojení Šluknovska s Děčínem přes Německo asi padne

17.12.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Dolní Poustevna (Děčínsko)/Drážďany (Německo) 17. prosince (ČTK) - Vznik železničního přechodu Dolní Poustevna - Sebnitz je velmi vážně ohrožen. Saský zemský sněm uložil dopravcům na příští dva roky ještě větší škrty, než se očekávalo. Příští rok mají Sasové oproti letošku ušetřit asi 24 milionů eur (asi 605 milionů korun), v roce 2012 potom 35 milionů eur. To bude znamenat redukce objednávky, včetně plánovaného vlakového spojení Šluknovského výběžku a Děčína přes Německo. Konkrétní podoba redukcí závisí na dopravcích a jejich koordinátorovi, zjistila ČTK.

Snahy na obnovu přeshraniční spojky se objevily před pěti lety. Ústecký kraj si všiml toho, že kdyby jezdily vlaky přes Německo, cesta z odlehlého Šluknovského výběžku do zbytku kraje by se zkrátila na polovinu. Kilometry ujeté na německém území by platilo Sasko, na české straně Ústecký kraj. Obě strany podepsaly o obnovení přechodu memorandum a česká Správa železniční dopravní cesty už zrekonstruovala celé nádraží v Dolní Poustevně a natáhla koleje až na hranici. Teď se ale zdá, že vynaložených 35 milionů korun bylo zbytečných.

Sasko totiž začalo šetřit na veřejné dopravě a návrhy na výši úspor se během podzimu stále zvyšovaly. Všechny návrhy na změnu smetl zemský sněm ze stolu už ve čtvrtek, a tak dostanou dopravci pro příští rok o 24 milionů eur méně, uvedla agentura DPA. V roce 2012 dostanou dokonce o 35 milionů eur méně.

Jaké linky se budou rušit a případně odkdy, to je na jednotlivých dopravcích, kteří se musejí srovnat s novými podmínkami. "O dalších krocích ohledně trati Sebnitz - Dolní Poustevna musí rozhodnout Dopravní svaz Horního Labe (VVO)," sdělilo ČTK saské ministerstvo dopravy.

Návazná trať ze Sebnitz do Bad Schandau figurovala na seznamu ohrožených spojů velmi vysoko a pokud by se z ní vlaky příští rok opravdu vytratily, celý projekt by tím padl. "Po německém území bychom vlak samozřejmě sotva platili. Bylo by hodně paradoxní, abychom financovali dopravu tak bohatého státu," řekl ČTK vedoucí odboru dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek. Česká strana prý nemá po zasedání saského sněmu zatím žádné informace.

Paradoxní je i situace v rozložení německých financí. Zatímco na objednávku spojů peníze nejsou, na stavbu tratě mají vyčleněné peníze i vyřízené stavební povolení, potvrdilo ČTK několik zdrojů. Trať byla přerušená po druhé světové válce, na německé straně chybí asi 200 metrů kolejí.

Češi plánovali, že by do izolovaného Šluknovského výběžku jezdily vlaky ve dvouhodinovém intervalu. Kdyby jejich záměr nevyšel, obnovený přechod by měl smysl už jen pro nákladní dopravu. Ta z oblasti v posledních letech ale také prakticky vymizela.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK