Agentura Reuters uvedla, že Toyota se s rodinou na vyrovnání dohodla už dříve, obě strany ale částku až do tohoto týdne držely v tajnosti. Soud ale tuto část dohody mezi automobilkou a pozůstalými zrušil a nařídil, aby částka mimosoudního vyrovnání byla zveřejněna. Ukázalo se také, že rodina zemřelých se bude moci domáhat odškodného po majiteli autopůjčovny, kde si rodina vůz vypůjčila.
Žaloba, kterou rodina pozůstalých letos v březnu podala, je součástí řady podobných žalob a stížností na Toyotu. Týkají se většinou odpovědnosti, kterou má Toyota za vzniklou škodu, část jich ale také firmu viní z neúmyslného zabití.
Toyotu Lexus ES 350, která měla loni 28. srpna na dálnici u San Diega nehodu, řídil Mark Saylor, shodou okolností policista. Toho dne měl volno a v autě cestoval s manželkou, třináctiletou dcerou a bratrancem. Záznamy z tísňové linky, kam jeden ze spolujezdců volal z mobilního telefonu, ukázaly na hrůzné zážitky před katastrofou.
Posádka na tísňovou linku mimo jiné uvedla, že má problém s plynovým pedálem, který se nechce vrátit do původní uvolněné polohy. Brzdy prý nefungovaly a vůz začal ještě více zrychlovat, až jeho rychlost vystoupala na 190 kilometrů v hodině. Pak narazil do aut před sebou, vyletěl do vzduchu, po dopadu se několikrát převrátil a explodoval.
Vyšetřováním se zjistilo, že Saylorův automobil měl pod plynovým pedálem rohož větších rozměrů, která je určena pro jiný typ vozidel. To je asi i důvod, proč soud dovolil, aby se rodina domáhala náhrady škod po prodejci.
Americká média tomuto případu věnovala značnou pozornost a tamní vláda se začala znovu intenzivně zajímat o potíže s bezpečností, které Toyotu vedly k tomu, že jen ve Spojených státech svolala k prohlídce více než 6,5 milionu vozidel.
Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) nyní vyšetřuje zprávy, podle nichž může být od roku 2000 až 89 smrtelných dopravních nehod spojeno s náhlým zrychlením vozidel Toyota, a to včetně luxusní řady Toyota Lexus.
Nehoda, která potkala rodinu policisty Saylora, k sobě ale přitahuje více pozornosti než jiné podobné případy, a to z více důvodů, mimo jiné kvůli autentickému volání o pomoc, které tísňová linka zaznamenala jen několik vteřin před jejich smrtí. Prezident Toyoty Akio Toyoda se pak za problémy omlouval v americkém Kongresu, jehož prostřednictvím vyjádřil i kondolenci pozůstalým.
Další vyšetřování zjistilo i problémy v komunikaci v autopůjčovně, kde si Saylor vůz vypůjčil. Na potíže s pedálem si tam krátce předtím stěžoval i jiný řidič, když stejný vůz vracel. Pracovnice na recepci vypověděla, že na oznámený problém upozornila servisního technika, ten ale vyšetřovatelům při výslechu řekl, že žádný takový vzkaz nedostal.