"Na trhu panuje více než kdy jindy nedostatek kvalitních řidičů. V době krize firmy propouštěly nekvalitní a nespolehlivé řidiče. Nyní mají zájem řidiče nabírat, ale bohužel v 90 procentech naráží právě na ty propuštěné pro neschopnost či nespolehlivost a notorické fluktuanty," řekl ČTK mluvčí Česmadu Martin Felix.
Za zvýšenou poptávkou po profesionálních šoférech stojí růst dopravních výkonů. Oživení v dopravě potvrzuje i statistiky výběru elektronického mýtného. Například v listopadu vzrostl výběr mýtného proti stejnému období loni o 28 procent. Částečně se na tom ale podílelo rozšíření výběru na vozy pod 12 tun.
"Lze sledovat tendenci růstu výkonů, ale situace není zcela stabilní a v poptávce se objevují výkyvy. To ovlivňuje i narovnávání cen pokřivených krizí, které pokračuje pomalu, někde vůbec ne a není plošné," dodal Felix. Podle něj v souvislosti s růstem ceny nafty a chystaným skokovým zvýšením mýtného od příštího roku budou muset dopravci zdražit.
Ceny by dopravci nemuseli zvýšit, pokud by stát snížil spotřební daň z nafty. To by eliminovalo ztráty způsobené zvýšením této daně na počátku letošního roku z 9,95 Kč na 10,95 Kč za litr a následným odlivem zákazníků do levnějšího zahraničí.