Holdingový typ podniku podle vzoru německé dráhy by byl nejpřijatelnější budoucí podobou Českých drah (ČD) po jejich transformaci. Usnesla se na tom na svém pátečním mimořádném zasedání správní rada ČD. Z jejího návrhu, který mají HN k dispozici, vyplývá, že by současné státní organizaci zůstala jenom správa železniční infrastruktury. Nově vzniklá akciová společnost ČD by se starala o provozování přepravy. Infrastrukturu by však bezúplatně užívala včetně pr
áva obchodně využívat veškerý majetek, který s ní souvisí. K oddlužení drah by mělo dojít tak, že by součástí zákona byl soupis majetku, z jehož výnosu po privatizaci by byly dluhy sanovány.Transformace ČD měla původně začít od 1. ledna, ale zákon bude schválen až v příštím roce. Důvodem odkladu jsou diametrálně odlišné názory správní rady a státních úředníků.
Ministr dopravy Antonín Peltrám původně počítal pouze se vznikem akciové společnosti, která by dostala od státu do správy infrastrukturu. Dluhy ČD měly být hrazeny z prodeje jejich majetku. Odboráři a vedení železnice se bránili tím, že dluhy má zaplatit stát.
Peltrámův návrh nakonec zamítli pravicoví poslanci. Zákon byli ochotni podpořit pouze tehdy, když dojde k okamžitému vzniku dvou nezávislých společností s oddělením infrastruktury od přepravy. Peltrám jim byl ochoten vyhovět, protože to odpovídalo cílům Evropské unie.
Tomu se však tvrdě postavily odbory, které hájí unitární železnici. Resort dopravy následně vypracoval několik variant transformačního zákona a zjišťoval mezi poslanci ČSSD šance na projití. Páteční rada zvolila tu, kterou prosazuje vedení ČD. Peltrám tento orgán již dříve varoval, že pokud schválí návrh odporující politice EU, bude návrhy ignorovat. Jeho hodnocení posledního výv
oje se nepodařilo získat. Reakce resortu bude k dispozici teprve po diskusi v poslaneckém klubu ČSSD, sdělilo včera HN tiskové oddělení resortu.Zdroj: HN z 16. 11. 1999