Menší obchody prodávají až 80 procent zboží na splátky

17.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Úvěrové karty umožnily rozšířit prodej na splátky i na zboží krátkodobé spotřeby

Úvěrové karty umožnily rozšířit prodej na splátky i na zboží krátkodobé spotřeby. V příštím roce se očekává velká expanze do služeb.

Pomocí splátek se čím dál víc realizuje maloobchodní prodej. "Trh se diverzifikoval. Oproti loňskému roku, kdy se tímto způsobem kupovalo především zboží dlouhodobé spotřeby, letos vstoupila na trh řada firem s nabídkou úvěrových karet, na které lze kupovat vše počínaje potravinami," řekl Radek Mužík ze společnosti Incoma Pr

aha. Dodal, že proto lze nyní jen těžko určit, jaký je podíl nákupů na dluh na celkovém maloobchodním prodeji. Loni se na splátky prodalo 12 procent veškerého zboží. Podle odhadu generálního ředitele Home Credit Pavla Zouhara například v případě bílé a černé techniky se podíl prodaného zboží pomocí této formy financování zvýšil z 20 procent v roce 1995 na 60 procent letos. "U malých prodejen dělá splátkový prodej i 80 procent celkových tržeb," zdůraznil.

K rozšíření splátkového prodeje přispěli zejména distributoři, kteří musí o zákazníka bojovat. "Ceny jsou srovnatelné, marže jsou díky hypermarketům stlačeny až k nejnižší možné hodnotě. Boj o zákazníka se proto odehrává v rovině doprovodných služeb," řekl dále Mužík. Jak upřesnil jednatel společnosti CCB-L

easing Zdeněk Maryško, splátkový nákup se dostal více do podvědomí obyvatel. Ti se podle něj přestali obávat "žít na dluh". Tomu odpovídá i představa jednotlivých společností nabízejících tuto formu financování - většina z nich hlásí jako minimum zdvojnásobení obratu loňského roku.

Přístup obchodníků ke splátkovému prodeji se však různí - pro menší prodejny, které nejsou zapojeny do žádného řetězce, je to jeden ze způsobů, jak přežít ekonomickou krizi a získat nové klienty. V případě velkých řetězců se jedná jen o rozšíření doprovodné nabídky služeb. Podmínky pro společnosti, které chtějí vstoupit do velkých řetězců, jsou proto tvrdší.

Velkou budoucnost mají rovněž úvěrové karty spojené s revolvingovým úvěrem, konstatovala Alena Ludrovská ze společnosti Cetelem. Odborníci tvrdí, že se v této oblasti očekává podstatné zvýšení konkurence ze strany komerčních bank. Ty v řadě případů již s podobným systémem operují, oproti klasickému splátkovému prodeji však vyřízení spotřebitelského úvěru zatím stále není tak

rychlé. Podle Mužíka však splátkový prodej s sebou nese vyšší riziko. Dodal, že vysoká konkurence vede k rozšíření nabídky prodejů nejen na zboží, které lze v případě nesplácení dlužníkovi odebrat.

Experti však namítají, že prodej běžným spotřebitelům je jednou z nejbezpečnějších forem investic. "Celkový podíl neplatičů v našem portfoliu nepřesahuje čtyři procenta," uvedl například Zouhar. Dodal, že i v případě momentálního "výpadku" příjmů,se většina z nich snaží po dohodě se společností své dluhy s

platit později, protože mají zájem o koupi dalšího zboží.

Nabídka na trhu má ještě co dohánět. "Banky jsou zatím velmi konzervativní při poskytování spotřebitelských úvěrů," uvedl Mužík. Firmy pak musí podle něj zlepšit klientský servis a kvůli vysoké konkurenci budou muset dále rozšířit svoji nabídku, co se týká sortimentu věcí, které lze prodávat formou splátek.

Zdroj: HN z 17. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU