Prezident Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) Filip Gaspar dohodu vítá. "Pro specifické profese je však důležité uzavřít jednotlivé kolektivní smlouvy," zdůraznil Gaspar. Společná část kolektivní smlouvy totiž vstoupí v platnost teprve tehdy, když bude u některé z profesních odborových centrál uzavřena kolektivní smlouva jako celek. V současnosti ČSA zaměstnávají zhruba čtyři tisíce lidí, z nich asi desetina jsou piloti.
CZALPA je v současné době s vedením společnosti ve sporu kvůli propuštění 17 pilotů v minulém týdnu. Sdružení pilotů nesouhlasilo s výběrem konkrétních osob, které společnost propustila. Odvolávalo se na takzvaný princip seniority, který služebně starším pilotům přednostně zaručuje udržení zaměstnání. Vedení ČSA však požadavky na zrušení výpovědí odmítlo právě s poukazem na vypršení loňské kolektivní smlouvy, která princip seniority garantovala, a neexistenci smlouvy nové.
ČSA se předloni potýkaly s hrozbou ukončení provozu a vykázaly ztrátu 3,8 miliardy korun. Procházejí proto ozdravnou kůrou, jejíž součástí je kromě propouštění také výrazné snížení počtu letadel. Hospodaření firmy by mělo stabilizovat její propojení s dlouhodobě ziskovým Letištěm Praha, vznik Českého Aeroholdingu už schválila vláda.