Rušení autobusů ve středních Čechách se obešlo bez komplikací

01.02.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 1. února (ČTK) - Přestože dnes Středočeši vstávali s obavami, zda se v pořádku dopraví do zaměstnání, ve většině případů se avizované rušení stovek autobusových spojů obešlo bez větších komplikací. Zrušeny dnes totiž byly především méně problematické spoje a ty, k nimž měli starostové nejvíce výhrad, přijdou nejspíš na řadu teprve v druhé vlně, zjistila ČTK.

Lidé si informace ve změnách v dopravě vyhledali v jízdních řádech, někdy byli dopředu upozorněni přímo v autobusech. "Už minulý týden řidiči lidem říkali, co pojede a co nepojede," uvedl starosta obce Liteň na Berounsku Karel Kliment. Nejvíce se podle něj místních dotkly změny na trase Beroun-Tetín-Korno. "Uvidíme, jak to bude dál. Samozřejmě se mi to nelíbí, protože o víkendu nám tu nejezdí žádný autobus. To si pak můžeme zajistit jedině koňskou spřežku," namítl.

Zrušen byl například ranní spoj ze Strašic do Prahy, kterým jezdilo málo lidí. Ode dneška si musejí přivstat a cestovat autobusem, který vyjíždí o půlhodiny dříve. "Nezaznamenali jsme žádné negativní reakce," uvedl starosta obce Svinaře na Berounsku Vladimír Roztočil. Svinaře leží na trase linky, obejít se tam lidé musejí i bez dalších tří méně vytížených spojů. Důležité ranní a odpolední spoje ale podle Roztočila zůstaly po výhradách starostů zachovány.

Doprava ráno nekolabovala ani ve Velvarech na Kladensku. "Změn zatím není tolik. Důležité autobusové spoje se nám podařilo uhájit," uvedla starostka Jitka Linhartová. Jde podle ní například o autobus, který ze Slaného vyjíždí po 18:00. Pokud by ho kraj zrušil, do místní části Ješín by jel poslední po 14:30.

Podobná situace byla v Líbeznicích u Prahy. "Oceňujeme, že autobusy, které kraj avizoval zrušit, vyjely," uvedl starosta Martin Kupka. Líbeznice jsou podle něj připraveny jednat dál s hejtmanstvím o tom, aby zásah byl co nejrozumnější. "Jako cestu k úsporám jsme i navrhovali začlenění těch linek, které do Prahy zajíždějí, v rámci Pražské integrované dopravy," dodal Kupka.

Ode dneška přestaly jezdit autobusy na stovkách spojů, které hejtmanství kvůli vládním škrtům odmítá dotovat, a další omezení lze čekat v březnu. Jednání dopravců s krajem budou podle všeho komplikovanější, protože půjde o spoje, k nimž měli starostové nejvíce námitek. Například na Příbramsku a Neratovicku dnešním dnem zcela zmizela z jízdních řádů přibližně stovka spojů. Kraj jich sice přestal dotovat více, pomocnou ruku ale nabídli někteří starostové. "S některými obcemi se podařilo dohodnout, že si část spojů převzaly do své správy a budou je financovat," uvedl obchodní ředitel společnosti Veolia Transport Praha Michal Zemek.

Podle něj bylo zatím zrušeno to, co bylo pro obce nejméně bolestné. Spornější věci tudíž zůstávají nedořešeny. "Je tam ještě stále velké množství otazníků nad některými spoji. Do termínu dalších změn, což je 6. března, bychom se měli dohodnout, co s tím zbytkem," dodal Zemek. Na Příbramsku a Neratovicku je podle něj sporná asi dvacítka spojů. Hejtman David Rath (ČSSD) uvedl, že zbývá jednat o 40 procentech z celkového balíku spojů, které kraj již dále nehodlá dotovat.

Situace není dořešena například na Mladoboleslavsku, Kolínsku či Nymbursku. Jízdní řády společností Transcentrum Bus, která zajišťuje dopravu na Mladoboleslavsku, a Okresní autobusové dopravy Kolín, která působí na Kolínsku a Nymbursku, zůstaly zatím beze změn. Jan Schödlbauer ze společnosti Transcentrum Bus ČTK řekl, že všechny autobusy jezdí jako dosud, žádný ze 125 krajem neobjednaných spojů zatím nebyl zrušen. "Uskuteční se další jednání s krajským úřadem. Kolik spojů omezíme, proto nyní nedokážu říct," uvedl Schödlbauer.

Společnost ČSAD Střední Čechy, působící na Mělnicku a v okrese Praha-východ, zruší od 7. února linku z Prahy do Milovic přes Lysou nad Labem. "Další krajem neobjednané spoje jsme nezrušili, provozujeme je dál a oslovujeme obce, zda-li o ně mají zájem," uvedl Aleš Jakoubek z ČSAD Střední Čechy. Jedná se podle něj o 23 večerních nebo víkendových spojů.

Problém by třeba mohli mít lidé ze Mšena, kteří cestují večer za prací do mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Mšeno podle radnice oželí spoje, které nejsou tak využité. "Některé, které jsou klíčové pro školy nebo dopravu do zaměstnání, hájíme zuby nehty," uvedl starosta Martin Mach. Přispívat na ně ale město nehodlá, protože na to nemá v rozpočtu peníze. Podle zjištění ČTK není objednáno ani večerní spojení mezi Mělníkem a Byšicemi, problém s dopravou do zaměstnání by tak mohli mít pracovníci Vitany Byšice.

Pokud obce nebudou mít zájem o hrazení prokazatelné ztráty, ČSAD Střední Čechy se rozhodne, zda spoje zruší, nebo je bude provozovat ve vlastní režii. V druhé vlně půjde na Mělnicku podle Jakoubka o více linek a spojů v mnohem choulostivějších časech v pracovních dnech. "Situace se neustále vyvíjí, nejsem schopen říci, co nakonec kraj objedná nebo neobjedná" uvedl Jakoubek.

Zemek podotkl, že někteří starostové byli velmi aktivní. Například na Rožmitálsku si převzali kolem tří desítek spojů. "Možná se tam toho ani tolik nerušilo, ale hodně se měnily časy," dodal. Vše se ale podle něj odehrávalo ve velkém časovém presu. "Nevznikl zrovna velký prostor pro jednání. Starostové nestihli všude svolat v řádných termínech jednání zastupitelstev. Někde se nám ani do dneška neozvali a dnes se šli možná teprve podívat, co jim tam vlastně bude jezdit," poznamenal Zemek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK