RegioJet má první schválenou lokomotivu, zatím ji pronajme

02.02.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 2. února (ČTK) - Společnost RegioJet má první schválenou lokomotivu a může být okamžitě využita pro běžný provoz. ČTK to dnes potvrdil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Takzvanou technickobezpečnostní zkoušku (TBZ) má postupně získat všech dalších osm lokomotiv společnosti. RegioJet je zatím chce pronajímat nákladním dopravcům. Od poloviny roku hodlá jezdit s rychlíky z Prahy do Ostravy, zatím ale stále stále nemá vozy.

Celkem devět lokomotiv od plzeňské Škody pochází z počátku 90. let; České dráhy je tehdy neodebraly pro nedostatek peněz a nakonec byly prodány do Itálie. Vloni je za neupřesněnou cenu koupila společnost Student Agency, jejíž dceřiná firma RegioJet hodlá provozovat nedotované rychlíky mezi Prahou a Ostravou.

Lokomotivy stály údajně asi 400 milionů korun, a nyní se rekonstruují na řadu 162, kterou provozují v několika desítkách kusů i České dráhy. To obnáší mimo jiné zvýšení rychlosti na 140 kilometrů za hodinu, nadto dostanou lokomotivy i zařízení pro centrální ovládání dveří celého vlaku. Dvě lokomotivy se poprvé objevily na trati na konci ledna a první z nich složila v úterý TBZ, která je poslední podmínkou pro provoz a zhruba odpovídá technické kontrole u automobilů.

Druhá již dokončená lokomotiva by měla zkoušku absolvovat hned vzápětí. RegioJet pro ně zatím nemá příliš využití, protože jeho rychlíky vyjedou nejdřív v polovině roku, a tak je podle informací ČTK zřejmě pronajme některému z nákladních dopravců. Ti mají elektrických lokomotiv nedostatek, protože jejich schvalování v Česku je velmi obtížné a České dráhy prodávají vyřazené lokomotivy prakticky jen do zahraničí.

Záměr pronajmout lokomotivy Ondrůj potvrdil. "Jsme komerční dopravce, a zaprvé chceme odzkoušet lokomotivy v provozu na jiných typech vlaků, a samozřejmě je to pracovní nástroj, který by měl vydělávat," řekl. "Dopravce zatím není specifikován, ale zájem tu je," dodal.

Lokomotivy jsou zatím natřené do žluto-šedé barvy bez jakýchkoli polep. S finální podobou se zatím čeká do doby, kdy vyjedou rychlíky do Ostravy. Termín zatím není znám, původně avizované pololetí letošního roku prý ale stále platí. "Kdy přesně vyjedeme, to budeme prezentovat později, ale přípravy na provoz pozvolna finalizují. Během následujících dvou měsíců zahájíme výběr personálu pro naše vlaky, a budeme představovat celý koncept," uvedl Ondrůj. K tomu ještě zbývá získat a homologovat vagony, i když podle Ondrůje je má RegioJet už nasmlouvané.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK