V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot klesly v roce 2010 tržby meziroční o 1,1 procenta, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhly pouze v měsících březnu, červnu, září a listopadu. "Pokles prodeje pohonných hmot o 5,8 procenta byl ovlivněn poměrně vysokým meziročním růstem cen, který byl nastartován v prosinci 2009," uvedl ČSÚ. Tržby za nepotravinářské zboží loni klesly o 0,7 procenta, za potraviny vzrostly o 0,2 procenta.
"Po propadu tržeb v roce 2009 se trh s motorovými vozidly včetně oprav oživil a v roce 2010 se tržby meziročně zvýšily o 6,6 procenta, úrovně roku 2008 však nedosáhly. Vývoj byl ovlivněn zejména zvýšením tržeb za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 8,4 procenta, naopak za opravy tržby klesly o 2,4 procenta," stojí ve zprávě ČSÚ.
Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel loni v prosinci snížily reálně meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta. Po očištění pouze o vliv pracovních dnů činil pokles 1,9 procenta. Sezonně neočištěné tržby klesly meziročně o 0,2 procenta, jelikož loni v prosinci bylo o jeden pracovní den více než ve stejném měsíci 2009. Největší podíl na meziročním poklesu měl prodej v maloobchodě, naopak vývoj v motoristickém segmentu přispěl ke zmírnění poklesu.
Tržby se loni v prosinci snížily ve většině sortimentních skupin prodejen. Kromě prodeje pohonných hmot se rovněž snížil prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 5,8 procenta, méně se utržilo také v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, a to o 4,2 procenta. Za potraviny ve specializovaných prodejnách klesly tržby o 3,8 procenta, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží se snížily o 2,3 procenta a počítačové a komunikační zařízení o 0,5 procenta.
Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se prosincové tržby snížily o 1,1 procenta, přičemž podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří zejména obchodní řetězce, naopak tržby vzrostly o 0,4 procenta. "Zájem spotřebitelů se soustředil na nákupy prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (růst o 16,3 procenta), textilu a obuvi (zvýšení o 2,7 procenta) a výrobků pro kulturu a rekreaci (růst o 1,7 procenta)," uvdl ČSÚ.