V rozpočtu na příští fiskální rok do září 2012 vyčlenil prezident Barack Obama na plán vysokorychlostních železnic osm miliard a zbytek peněz bude uvolňován v dalších letech. Obama chce sice v příštích letech federální výdaje po dvou letech prudkého růstu a rekordních deficitů už omezovat, hodlá však zachovat vládní investice do oblastí, jako je infrastruktura.
"Jak prezident Obama ve své zprávě o stavu Unie řekl, klíčové oblasti si nemůžeme dovolit obětovat - a jednou z nich je infrastruktura," řekl Biden a připomněl vlastní zálibu ve vlacích. Biden byl znám tím, že jako dlouholetý senátor často jezdil ze svého domova v sousedním státě Delaware vlakem do Washingtonu.
Zastánci rychlovlaků poukazují na to, že USA zaostávají na tomto poli za ostatními zeměmi a zejména Čínou, která chce do vysokorychlostních železnic investovat do roku 2015 přes 450 miliard dolarů. Kritici však označují tyto projekty pro USA za nevhodné a odsuzují je jako "marnotratné mrhání maskované údajnými přínosy pro společnost".
Někteří experti poukazují mimo jiné na relativně řídké osídlení Spojených států a přílišnou rozptýlenost velkých měst. Nejvhodnější formou dopravy tak zde je letecká přeprava, která je v USA také nesrovnatelně rozvinutější než v Číně. Čínu naopak geograficky charakterizuje velká hustota lidí v řadě velkoměst na východě země, který je vzhledem k soustředění průmyslu a zaměstnanosti ideálním regionem pro rozvoj rychlých železnic.
hp dp