Máte-li finanční produkt, který umožňuje uplatnit odpočet úroků, a pracujete-li jako zaměstnanec, existují dvě možnosti, jak to udělat. Na jednu máte i s dneškem 2 dny, na druhou měsíc a půl. Každá s možností má výhody a nevýhody.
-
Čtěte také: Za rok 2010 dostanete z hypotéky ještě něco zpátky. Daňové odpočty úroků zůstaly zachovány
Hodní zaměstnavatelé - méně času, ale peníze dříve na účtu
Někteří zaměstnavatelé vám nabídnou, že pro vás odpočet učiní a při ročním zúčtování daně vám úroky z produktu uplatní. Je třeba zdůraznit, že nejde o povinnost zaměstnavatele. Jde pouze o jeho dobrou vůli. Spousta zaměstnanců se do toho nepouští, protože se vystavují odpovědnosti za správné uplatnění odpočtu. Jistě, nejde o nijak složitý úkon, ale chyba se může vloudit vždy. Při snaze minimalizovat možnost chyb je logika zaměstnavatelů pochopitelná.
Jestliže vám odpočet uplatňuje zaměstnavatel, je omezován zákonnou lhůtou pro vyhotovení ročního zúčtování daně. To musí mzdový účetní podat do 15. února, tedy do úterý příštího týdne. Účetní by měl mít několik dokumentů, aby mohl v zúčtování odpočet uplatnit. O jaké jde?
- potvrzení o úrocích (základ pro všechny finanční produkty)
- výpis z katastru nemovitostí – LV (úvěr na bydlení)
- kopii úvěrové smlouvy
- prohlášení, že si odpočet úroků neuplatňuje jiná osoba (v případě existence spoludlužníka)
Podrobnosti k jednotlivým dokumentům
Potvrzení o úrocích posílají finanční instituce v průběhu ledna. Účetní po vás bude chtít originál. Je tedy vhodné vyhotovit kopii a tu si uschovat. Pokud byste z nějakého důvodu potvrzení o úrocích ještě potřebovali, finanční instituce účtují za znovu-vyhotovení poplatky.
Výpis z katastru nemovitostí by měl mít letošní datum. Pokud budete ještě výpis z LV na poslední chvíli shánět, pozor na úřední hodiny katastrálních úřadů. Pátky mohou být omezené, v pondělky byste měli pořídit v průběhu celého dne. Za výpis zaplatíte poplatek 100 Kč. U požadavku na datum výpisu z LV jsme narazili na nesrovnalost. Obvolali jsme několik finančních úřadů a odpovědi úředníků se lišily. Někteří na dotaz „Musí být výpis z LV z roku 2011?“ odpovídali „Ano, je to nutné.“; jiným by stačil i výpis z roku 2010.
S podobným rozporem jsme se setkali i u požadavku na kopii úvěrové smlouvy. Některým úředníků by stačily pouze kopie stran smlouvy s předmětem úvěru, účastníky a podpisy (tedy 1., někdy 2. a poslední strana), jiní vyžadovali kopii celé smlouvy (6-10 stran).
Zlý zaměstnavatel – více času, peníze později na účtu
Pokud vám zaměstnavatel odpočet neuplatní, máte ještě dost času. V tom případě totiž musíte podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, kde řádný termín je do 1. 4. 2011. Letošní novinkou je navíc to, že zákon dává několik dalších dní k dobru. Bez sankce lze daňové přiznání podat až do 7. 4. 2011. Za každý další den prodlení se již počítá pokuta 0,05 % z daně.
Výhody a nevýhody
U uplatnění odpočtu „rukou zaměstnavatele“ zmiňme ještě jednu výhodu a jednu nevýhodu. Velkým plusem je, že peníze z odpočtu uvidíte o 2 měsíce dříve, pravděpodobně už v březnu, tedy v únorové výplatě. Při podání daňového přiznání by vám došly v průběhu května.
Nevýhoda spočívá v tom, že když jednou podáváte daňové přiznání a dokládáte finančnímu úřadu vše potřebné, další roky už stačí vždy jen potvrzení o úrocích. Pokud jste letos dodali podklady mzdovému účetnímu a příští rok půjdete na finanční úřad, čeká vás znovu kopírování smluv a návštěva katastrálního úřadu.