EADS snížila cenu za tankovací letadla pro americkou armádu

16.02.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Atlanta 16. února (ČTK) - Evropský koncern EADS, respektive jeho americká součást EADS North America, předložil nabídku na dodání tankovacích letadel pro americkou armádu. Zároveň snížil cenu, aby měl více šancí proti americkému výrobci Boeing. Ten je druhým uchazečem o zakázku za zhruba 35 miliard dolarů (asi 630 miliard Kč), která byla vypsána už před deseti lety, ale v minulosti kvůli různým nedostatkům už dvakrát zrušena.

"Předložili jsme nabídku, která je podle našeho názoru velmi konkurenceschopná," řekl novinářům šéf EADS North America Ralph Crosby. V jakém rozsahu firma nabídku snížila, ale nechtěl upřesnit. "O dost na to, abychom vyhráli," řekl. Americké ministerstvo obrany, které zakázku zadalo, přesné datum výběru vítěze nestanovilo. Očekává se ale, že to bude zhruba za měsíc.

Zakázka za spoustu peněz mezi EADS a Boeingem už několikrát rozvířila emoce a vyostřila debatu v americkém Kongresu. Řada amerických zákonodárců se netají tím, že by byli rádi, kdyby zakázku získal Boeing. Znamenalo by to tvorbu nových pracovních příležitostí, což zvláště v nynější situaci, kdy je míra nezaměstnanosti v USA na devíti procentech, jsou i cenné body pro politiky a jejich ambice.

Letadlo, s kterým jde do soutěže EADS, vychází z modelu Airbus A330. Pokud by evropský koncern lukrativní zakázku vyhrál, tankovací letadla by vyráběl přímo v USA, a to v novém montážním závodě v Mobile ve státě Alabama. Crosby řekl, že pokud EADS vyhraje, firma zahájí přípravné práce prakticky okamžitě, tedy jakmile se dozví, že vyhrála. Továrnu by využila i k výrobě nákladních letadel Airbus.

Zakázka na tankovací letadla pro letecké síly Spojených států patří k nejlukrativnějším zakázkám, jaké americké úřady kdy vypsaly. Armáda chtěla nová tankovací letadla už dávno, dosavadní pokusy ale vždy ztroskotaly na sporech mezi dodavateli, nesrovnalostech v procedurálním postupu armády a kvůli nezákonnému jednání některých lidí uvnitř Pentagonu a ve společnosti Boeing.

Nová letadla obmění zhruba třetinu současné flotily tankovacích letadel KC-135, kde průměrné stáří každého stroje přesahuje 50 let. Tankovací letadla za letu doplňují palivo bojovým a dalším letounům, které armáda používá. Díky tomu je možné prodloužit dolet a zvýšit celkovou akceschopnost letky. O obměnu flotily se armáda snaží od roku 2001, z uvedených důvodů ale byla soutěž už dvakrát zrušena.

Výrobcem nynějších letadel KC-135 je Boeing, což je teď jeden ze silných argumentů, které Boeing používá. Původní zakázka, kterou armáda vypsala, byla za 23,5 miliardy dolarů a předpokládala, že Boeing jen předělá svá nákladní letadla 767 na tankery. S tím Boeing nadále počítá. Letadel mělo být původně 100 a předpokládalo se, že armáda si je vezme na leasing a pak je odkoupí. Zakázka ale byla v roce 2004 zrušena kvůli skandálu v Boeingu. Šlo o střet zájmů a dva lidé z nejvyššího vedení Boeingu tehdy skončili ve vězení.

V únoru 2008 vyhrála zakázku na dodání 179 tankovacích letadel společnost EADS, která na projektu spolupracovala s americkou zbrojovkou Northrop Grumman. Boeing ale proti vítězství svého dlouholetého evropského rivala vznesl protest a následný audit námitky Boeingu uznal. Zakázka tak byla zrušena podruhé. Crosby dnes řekl, že pokud nebude proces výběru nyní provázet do očí bijící pochybení, EADS se patrně nebude odvolávat, když se nestane vítězem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK