Odbory se bojí propouštění, SŽDC plánuje ušetřit šest procent

17.02.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. února (ČTK) - Odboráři na železnici se obávají propouštění, které by podle nich v důsledku mohlo ohrozit bezpečnost provozu. Šestiprocentní snížení nákladů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na řízení dopravy, které na dnešním zasedání tripartity odborům představil ministr dopravy Vít Bárta, považují za příliš vysoké. ČTK to řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Ministerstvo dopravy obavy odborářů nesdílí.

Podle Pejši nemůže SŽDC, která od poloviny letošního roku převezme řízení provozu na železnici od Českých drah, tolik ušetřit jinak než snižováním počtu zaměstnanců. "Tolik nových technologií v letošním roce zavedeno nebude a propouštění by mohlo ohrozit bezpečnost provozu, protože taková nadbytečnost tam není," uvedl Pejša.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského jsou ale plánované úspory jedním z cílů, které si vedení SŽDC po konzultacích s ministerstvem dopravy pro letošní rok stanovilo. Ministerstvo nemá důvod předpokládat, že by se tento cíl nemělo podařit splnit, dodal mluvčí.

Šestiprocentní úspory v provozních nákladech na zajištění obsluhy dráhy jsou součástí ukazatelů měření výkonnosti, podle kterých ministerstvo od letošního roku hodlá odměňovat manažery státních společností. Ministr Bárta si od této metody slibuje zvýšení efektivity státních podniků a vyšší motivaci jejich vedení.

Převedení zhruba 9500 výpravčích, signalistů, hláskařů a jiných zaměstnanců řízení provozu z Českých drah na SŽDC schválila vláda počátkem února. Přesun takzvané "živé dopravní cesty" má být podle ministerstva dopravy hotový k 1. červenci letošního roku. Počátkem roku dráhy zaměstnávaly přibližně 27.000 lidí, SŽDC zhruba 9500.

Rozhodnutí vlády kritizovaly železniční odbory, obávají se zhoršení podmínek zaměstnanců, kteří pod SŽDC přejdou. "My chceme, aby pro tyto lidi byly zachovány všechny podmínky, které měli na Českých drahách," řekl Pejša. Odboráři už dříve hrozili stávkou, pokud by SŽDC nedokázalo novým zaměstnancům zajistit stejný rozsah výhod, jaký mají s ČD dojednaný v kolektivní smlouvě.

Kromě snížení nákladů na obsluhu dráhy se v rámci ukazatelů měření výkonnosti SŽDC zavázala snížit celkové provozní náklady o 12 procent. Má také uspořit na nákupech prostřednictvím elektronických aukcí deset procent a zvýšit transparentnost tím, že bude zveřejňovat informace o uzavřených dodavatelských smlouvách.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK