"Díky vnitřním úsporám v oblasti režijních a osobních výdajů jsme loni udrželi náklady společnosti na úrovni roku 2009, což v kombinaci s růstem tržeb pozitivně ovlivnilo celkové hospodaření Českých drah," uvedl Žaluda. Vlaky ČD loni přepravily 163 milionu cestujících, tedy stejně, jako v předchozím roce.
Náklady drah loni stagnovaly na 29,2 miliardy Kč. Tržby za přepravu cestujících bez doplňkových služeb meziročně vzrostly o téměř 170 milionů korun na 5,9 miliardy Kč, což vedení drah připisuje zastavenému úbytku cestujících a většímu zájmu o cesty na delší vzdálenosti. Firma loni dostala od krajů na dopravní obslužnost o 325 milionů méně, než v roce 2009. Provozní zisk EBITDA se zvýšil o půl miliardy na 1,6 miliardy Kč.
Dráhy se v desetiletých smlouvách s kraji zavázaly za minulý rok uspořit 1,03 miliardy Kč. Skutečná úspora byla podle Žaludy 1,08 miliardy. V regionální dopravě tím České dráhy sanovaly například nárůst cen nafty a dalších uznatelných nákladů v rozsahu kolem 160 milionů Kč, které by jinak kraje musely uhradit.
Letos chce podnik zavedením centrálního nákupu materiálů a služeb ušetřit zhruba 150 až 200 milionů. Další úsporu očekává například u osobních nákladů nebo nákupu elektřiny.
Transparentnost a dobré hospodářské výsledky jsou podmínkou chystaného vstupu Českých drah na mezinárodní kapitálový trh. Emisí mezinárodních dluhopisů chce dopravce získat prostředky na financování obnovy vozidlového parku.
V jízdním řádu 2010/11 vypraví České dráhy průměrně více než 7000 spojů každý den. Loni firma uzavřela smlouvy na modernizaci stávajících a nákup nových vagonů a souprav za téměř deset miliard korun.