Kapsch: Zkušební provoz hybridního mýtného má úspěšnost 99,5 pct.

02.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 2. března (ČTK) - Zkušební provoz hybridního mýtného systému, který vedle mýtných bran využívá i satelitní technologii, vykázal úspěšnost 99,5 procenta. Novinářům to dnes řekl obchodní ředitel společnosti Kapsch Karel Černý. K rozšíření výběru mýta na další komunikace je ale podle Kapsche ještě nutné dořešit hustotu distribuční sítě palubních jednotek a určit výši mýtných sazeb. Svoji podobu kombinovaného systému již na konci minulého roku představila také konkurenční slovenská společnost SkyToll.

V Česku se o zavedení hybridní technologie mluví v souvislosti s plánem ministerstva dopravy zpoplatnit silnice druhých a třetích tříd. "Zatím žádná země nepřistoupila ke zpoplatnění dvojek a trojek, v tomto ohledu se Česká republika chová pionýrsky," řekl generální ředitel české pobočky Kapsch Karel Feix. V uvažovaném hybridním systému by měla současné mýtné brány doplnit satelitní technologie ke zpoplatnění silnic nižších tříd, kde se se stavbou bran nepočítá.

Ministerstvo dopravy podle mluvčího Jakuba Ptačinského zatím cenu mýtného za kilometr neurčilo, protože je závislá na rozsahu zpoplatněných úseků. "Oslovili jsme všechny kraje, kolik kilometrů si přejí zpoplatnit a odpovědi očekáváme v nejbližších dnech," řek Ptačinský.

Kapsch v průběhu tří let testoval 5000 palubních jednotek umístěných v poštovních vozech a ve vozidlech jiných smluvních partnerů. Součástí testu byla i praktická zkouška mezní zátěže systému, který podle odhadů společnosti předpokládá maximální přihlášení 600.000 palubních jednotek. V Současné době je v rámci mikrovlnného systému aktivních zhruba 550.000 palubních jednotek v kamionech. Definitivní výsledky pilotního provozu budou známé na konci června.

Svoji podobu výběru mýtného prostřednictvím satelitní technologie kombinované s již fungující mikrovlnou představila konkurenční společnost SkyToll v prosinci loňského roku. V rámci vlastního testu vyzkoušela funkčnost zpoplatnění na trase mezi Bratislavou a Prahou a využila při tom dálnice i silnice nižších tříd.

Možnost rozšířit výběr kamionového mýtného i na silnice druhých a třetích tříd oznámil v listopadu ministr Vít Bárta. Podle něj bude mít především regulační funkci, protože na krajských silnicích by systém mohl být ztrátový.

Mýtné pro kamiony je v Česku zavedené od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral 6,5 miliardy korun. Od roku 2010 se povinnost platit mýtné vztahuje i na kamiony od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK