ČOI při zimních výprodejích zjistila nedostatky u 40 pct prodejců

03.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. března (ČTK) - Česká obchodní inspekce (ČOI) při kontrolách zimních výprodejů zjistila různé nedostatky u bezmála 40 procent obchodníků, kteří zákazníky například špatně informovali o cenách zlevněného zboží, nesprávně účtovali nákupy a někteří používali i nekalé obchodní praktiky. ČTK to dnes sdělila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Zimní výprodeje hned po vánočních svátcích odstartovala většina obchodních řetězců. Výrazně levněji bylo možné pořídit nejen zimní oblečení a sportovní potřeby, ale také spotřební elektroniku či nábytek.

Inspektoři ČOI od loňského 27. prosince do letošního 20. února zkontrolovali celkem 1123 obchodů, které nabízely zimní výprodej zboží a nejrůznější slevy. "Porušení stanovených povinností zjistili ve 442 případech. Více než čtvrtina zjištění se týkala obchodních řetězců," uvedla Fléglová.

Ve 217 případech zjištěné nedostatky souvisely s informováním zákazníků o konečné ceně zboží. Dalších 72 zjištění se týkalo prodeje výrobků bez českých návodů a stejný počet prohřešků připadl na nesprávné účtování. Ve 35 případech inspektoři zjistili i používaní nekalých praktik.

Nejvyšší podíl odhalených prohřešků na celkovém počtu kontrol zimních výprodejů vykázal inspektorát ČOI pro Jihomoravský a Zlínský kraj, kde činil bezmála 57 procent. Naopak nejnižší podíl zjistili pracovníci inspektorátu pro Středočeský kraj a Prahu (29,1 procenta).

Čeští zákazníci mají navzdory zpřísněným podmínkám pro výprodeje stále špatné zkušenosti se slevovými akcemi a stěžují si hlavně na klamavé praktiky obchodníků. Zhruba třetina spotřebitelů v loňské anketě Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) upozornila na to, že obchodníci sice deklarovali zlevněné zboží, ale ve skutečnosti jim slevu neposkytli. "Například obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u pokladny pak napočítá původní vyšší cenu," uvedlo SOS.

Obchodníci prý také často přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel poté nemá možnost porovnat starou a novou cenu, na což má ale právo. "Smyslem přelepení cenovky bývá porovnání cen znemožnit, protože nezřídka o žádnou slevu ve skutečnosti nejde a obě ceny jsou stejné," upozornilo SOS. Klamavou praktikou může být podle SOS i to, že obchodník sice v reklamách uvádí prodej určitého zboží ve slevě, ale nemá je v nabídce.

Podmínky pro výprodeje v roce 2006 zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě musí mít prodejci dostatek zboží na skladě nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele nyní hrozí pokuta až 50 milionů korun. Ministerstvo průmyslu a obchodu tuto novelu vypracovalo i kvůli problémům s novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour, který v roce 2005 některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Obchodníci jsou od té doby při organizování výprodejů opatrnější.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK