Češi loni koupili 330.000 bicyklů, o 50.000 méně než v roce 2009

06.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. března (ČTK) - V Česku loni výrazně klesl prodej jízdních kol. Zatímco v roce 2009 si Češi pořídili 380.000 bicyklů, tedy o 10.000 více než o rok dříve, loni se jejich prodej meziročně snížil o zhruba 13 procent na 330.000. Loňské tržby specializovaných prodejců jízdních kol se ale díky vyššímu odbytu dražších modelů snížily pomaleji, a to o zhruba pět až osm procent. Údaje ČTK získala od Asociace specializovaných prodejců kol (ASPK).

"Největší výpadek v prodeji jízdních kol byl zaznamenán zejména v jarních měsících. Mezi nezávislými prodejci se jako hlavní důvod propadu prodeje kol v roce 2010 uvádí deštivé počasí v hlavních prodejních měsících," uvedl prezident ASPK Petr Kohoutek, podle kterého prodej jízdních kol loni nepříznivě ovlivnila i doznívající hospodářská krize. Nevyloučil, že nižší prodej bicyklů souvisel také s poklesem výdajů Čechů na spotřební zboží, který zapříčinily rozpočtové škrty.

Kvůli nižším prodejům zůstaly po loňské sezóně obchodníkům značné zásoby jízdních kol. "Avšak oproti předchozímu roku je celkové množství zůstatku starších modelů na trhu nižší, a to díky tomu, že dovozci importovali do Česka méně kol a jejich skladové zásoby jsou poměrně nízké," podotkl Kohoutek.

Někteří obchodníci se kvůli vysokým zásobám neprodaných jízdních kol loni po skončení hlavní sezony začali předhánět ve slevách. "Doporučené výprodejové ceny byly na podobné úrovni jako v předchozích letech, stejně tak pak i reálná cena, ovšem to nelze zcela paušalizovat. Zejména mezi internetovými obchody se rozhořela tvrdá cenová válka u výprodejových kol, která se pak také promítla i cen těchto kol na trhu obecně," upozornil Kohoutek.

Zatímco loni některé značky bicyklů zlevnily, letos je situace opačná a ceníkové ceny jízdních kol šly nahoru. "Důvodem je navýšení cen námořní dopravy kol a také navýšení cen kol v jejich nákupních cenách přímo u výrobců. Toto navýšení však nebylo promítnuto do finálních cen kol v plné výši a je kompenzováno snížením marží dovozců i prodejců," dodal Kohoutek. Letos by prodej jízdních kol podle Kohoutka mohl vykázat oživení. "Výhled prodeje je poměrně optimistický, neboť došlo k určité stabilizaci v oblasti makroekonomiky i politické situace v ČR," dodal.

Většina jízdních kol v Česku prodá přes specializované obchody, současně ale rostou příjmy sportovních řetězců. V Česku je zhruba 800 nezávislých prodejců jízdní kol a počet těchto prodejen se navzdory poklesu trhu nesnížil. Prodej jízdních kol loni v Česku ukončily společnosti Halfords a Mountfield, na druhou stranu byla otevřena první prodejna sportovního řetězce Decathlon.

Právě kvůli sportovním řetězcům specializované cykloprodejny v posledních letech ztrácejí dominantní pozici na trhu. "Příčinou je velký počet prodejních míst a dumpingová cenová politika sportovních řetězců, které navíc mají proti nezávislým prodejcům výhodu otevírací doby sedm dní v týdnu. To si prakticky žádný nezávislý prodejce nemůže dovolit," uvedl Kohoutek.

Specializované prodejny podle Kohoutka nabízejí kola ve vyšší cenové relaci, zatímco průměrná cena prodaného kola ve sportovních řetězcích je nižší, byť mají často ve svých prodejnách i značkové modely. Nejprodávanějším typem jsou v Česku kola krosová a trekkingová, která tvoří zhruba polovinu z celkového množství. Druhou nejoblíbenější kategorií jsou kola horská se zhruba třetinovým podílem.

Prodej jízdních kol v ČR

2005 2006 2007 2008 2009 2010 počet prodaných kol 320.000 350.000 390.000 370.000 380.000 330.000

Zdroj: Zdroj: bike-eu.com, ASPK

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK