Kraj Vysočina se chystá zrušit pět procent autobusů kvůli ztrátám

08.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Jihlava 8. března (ČTK) - Kraj Vysočina se chystá zrušit 223 nejztrátovějších autobusových spojů. Jde přibližně o pět procent z celkového objemu regionálních autobusů, které dotuje. Návrh na jejich vyřazení vyplynul z krajské prověrky. Pokud to schválí krajští zastupitelé, vypadnou tyto spoje ze základní dopravní obslužnosti se změnou jízdního řádu od 12. června. Novinářům to dnes řekl náměstek hejtmana Libor Joukl. Jde o spoje, jimiž lidé cestují ve všedních dnech.

Podle Joukla byla krajská prověrka spíš mírná. "Pořád chceme jít k těm lidem, aby aspoň trošku měli šanci se dostat do práce, aby nedocházelo k vysidlování venkova," řekl.

Do základní dopravní obslužnosti kraje patří spoje, jimiž lidé jezdí do škol, do práce i k lékaři. Autobusy měly za letošní rok najet až 15,9 milionu kilometrů. Kraj má na úhradu jejich ztrát připravených přes 280 milionů korun. Vyřazením 223 spojů by kraj ušetřil za druhé pololetí pět milionů, což podle Joukla není tak moc. "Nebylo to o těch penězích. Ale bylo to o tom, abychom se aspoň trochu chovali ekonomicky," tvrdí.

Krajská prověrka spojů veřejné linkové osobní dopravy se konala od minulého roku. Týkala se 902 spojů, u nichž se tržby nedostanou ani na tři koruny za kilometr, tedy na částku odpovídající desetině vynaložených nákladů. Na tyto nejméně obsazené spoje padne podle prověrky pětina krajské částky vyhrazené na ztráty linkových autobusů.

Kraj nakonec jednal s obcemi o 260 autobusových spojích s nejnižšími počty cestujících. Některé spoje pomohly udržet námitky samospráv, u některých dalších se kraj dohodl s obcemi na společném financování. Joukl uvedl, že do dneška dostal jen jedno negativní stanovisko od starostů.

Například Středočeský kraj již zkrátil peníze na autobusovou dopravu u 7,5 procenta spojů. První vlna rušení nastala 1. února, další omezení platí od neděle. Kolik spojů bylo kvůli tomu zrušeno, ale kraj zatím neuvedl. Některé autobusy totiž mohou dopravci provozovat dál i bez dotace. Kraj tímto opatřením ročně ušetří kolem 120 milionů. Čelí za to ale kritice starostů.

Kraje hradí ztráty také u regionálních vlaků. Vysočina u nich letos plánuje výdaje kolem 260 milionů. Nejztrátovější vlakové spoje už podle náměstka byly zrušeny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK