"Pošty budou rozděleny podle rozsahu poskytovaných poštovních služeb, přičemž každá z kategorií může být provozovnou České pošty nebo provozovnou jejího smluvního partnera. Zároveň bude uplatňována zásada, že nedojde k porušení principů dostupnosti poštovních služeb," uvedl ČTÚ na svých stránkách.
Pošta chce zřídit dva druhy výdejních míst, které bude provozovat obec nebo místní podnikatel. Zatímco jeden typ výdejního místa bude pouze vydávat uložené zásilky, z druhého typu bude možné zásilky a poštovní poukázky rovněž odesílat.
Pobočky typu Partner budou vedle listovních služeb poskytovat i peněžní služby včetně výplaty důchodů nebo služeb Poštovní spořitelny. Zatímco první typ má mít otevřeno nejméně tři hodiny denně, druhý typ minimálně pět hodin. Opět je budou moci provozovat obce nebo podnikatelé.
Provozovatelé pošt mají od pošty dostávat měsíční paušál plus 1,50 Kč za každou transakci a provizi 4,2 procenta z ceny prodaného zboží.
Pošta má v současnosti 3350 poboček. Vedle klasických poboček již funguje 49 výdejních míst a jedna pobočka typu Partner, ale s omezeným rozsahem služeb.
Pošta původně počítala s tím, že na jinou formu poštovní obsluhy převede zhruba polovinu poboček. Celkový počet poboček různého typu pak chtěla do roku 2017 navýšit na 4200. Na projekt si opakovaně stěžovali představitelé obcí a ministerstvo vnitra jako zřizovatel pošty projekt zastavilo. Nedostatečná příprava transformace poboček byla jedním z důvodů, proč ministr vnitra Radek John v únoru odvolal generální ředitelku Marcelu Hrdou.
jsa vju fd