"Komise určila těmto členským státům dvouměsíční lhůtu na to, aby situaci napravily. Pokud tak neučiní, komise se obrátí na Soudní dvůr Evropské unie," pohrozil Brusel. Kromě ČR má podobné problémy i Belgie, Německo, Maďarsko, Nizozemsko, Švédsko, Slovinsko a Portugalsko.
Dané předpisy stanovují požadavky, které musí strojvedoucí splnit, aby mohli v zemích EU řídit vlak. Může-li řídit na základě osvědčení lokomotivu v jedné zemi, měl by mít umožněno působit i jinde, pokud půjde o stejný stroj. Zkoušku z řízení sice musí složit znovu, ale prohlídku tělesné způsobilosti a test odborných znalostí už nikoli.
"Pokud uvedených osm členských států neuvede své vnitrostátní právo do souladu s právem unie ve stanovené lhůtě, směrnici nebude možné provádět," uvedla komise. Směrnice, která předpisy obsahuje, má za cíl usnadnění mobility strojvůdců mezi státy EU i mezi železničními podniky.