Nová trať Praha-Mnichov je prioritou pro Plzeňský kraj i Bavorsko

14.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 14. března (ČTK) - Jednou z priorit vznikajícího euroregionu Dunaj - Vltava, díky němuž by české, německé i rakouské příhraničí mohlo v letech 2014 až 2020 čerpat dotace, je železniční koridor Plzeň - Domažlice - Řezno - Mnichov. Stavba, jejíž předběžné náklady se odhadují na 28 miliard Kč, má podporu spolkového i českého ministerstva dopravy. Dohodu o dalším postupu dojednají v červnu na dopravní konferenci v Plzni jejich šéfové. ČTK to dnes řekli bavorská ministryně pro státní a evropské záležitosti Emilie Müllerová a plzeňský hejtman Milan Chovanec.

"Čekali jsme na garanci spolkové vlády, že to budou realizovat, což se stalo, a Němci už připravují konkrétní kroky," uvedl náměstek hejtmana Ivo Grüner. Ke stavbě, jež je podle hejtmana zařazena do dopravní "superkoncepce" ministra Víta Bárty do roku 2025, připravuje Správa železniční dopravní cesty výkupy pozemků.

"Koridor je velmi důležitý pro rozvoj hospodářství i pro komfort občanů. Spojení z Prahy do Mnichova je pro mě velmi důležité a i náš ministerský předseda v prosinci na návštěvě u premiéra Nečase mu přislíbil podporu," dodala Müllerová. Podle ní není současná doba cesty vlakem, která trvá šest hodin a čtyřikrát se přepřahá lokomotiva, adekvátní pro 21. století. Díky koridoru se má zrychlit cesta rychlíkem z Prahy do Mnichova na polovinu, o dvě hodiny méně, než trvá jízda autem.

Prezidentka Horního Falcka Brigita Brunnerová dnes zástupce Plzeňského kraje ujistila, že její země vyvíjí trvalý tlak na zkvalitnění spojení, a toto téma "hýbe všemi sousedními regiony".

Koridor, který by mohl být hotový v roce 2017, by měl vazbu i na říční přístavy na Dunaji. Nejnákladnější bude tunel u České Kubice, který má vyústit v Bavorsku. Právě proto chtěli podle hejtmana Češi od Němců slyšet garanci, aby ČR v přípravě stavby pokračovala.

Nejsilnějším dnešním tématem byl vznik mezimetropolitního regionu Dunaj - Vltava s 5,5 milionu obyvateli, na jehož vzniku se dohodly loni v červenci hospodářské komory Plzeňského a Jihočeského kraje, Dolního Bavorska, Horního Falcka a Horního Rakouska.

"Nyní se zpracovávají přípravné studie regionu mezi velkými metropolemi Mnichov, Praha, Vídeň i Norimberk a je důležité, abychom si našli nějakou pozici v té oblasti, která je někdy považována za venkovskou, a proto je velmi důležitá spolupráce na této přípravě," dodala Müllerová. Evropský region by měl být připraven v roce 2013.

Po tomto roce by měly jít podle Chovance dotace na rozvoj silniční a železniční sítě, na podporu drobné výroby a podnikání s vyšším podílem přidané hodnoty a na regionální produkty.

"Do roka budou hotové analýzy a potenciál regionů. Půjde o upgrade současné přeshraniční spolupráce mikroregionů, stávající programy by se neměly rušit. Musí se ale prosadit názory oblastí mezi městy," uvedl poradce hejtmana pro euroregion Petr Osvald. Podle Brunnerové by nový region neměl přerozdělovat peníze, ale připravovat projekty ke získávání dotací. Peníze by nadále spravovala ministerstva.

"Chceme nasměrovat peníze do příhraničí, aby se zastavilo vysidlování," dodal hejtman. Podle Müllerové je situace na bavorské straně podobná. Porodnost je tam velmi nízká a panuje masivní odliv lidí do metropolí. "Evropský region musíme připravit dobře, protože to je také určité marketingové opaření. Chceme skutečně lidem ukázat, že mezi metropolemi je také kvalitní život a stojí za to tam zůstat," dodala.

Obě strany dnes uvedly, že se vůbec neobávají plného otevření pracovního trhu v Německu a Rakousku od května 2011. Podle Brunnerové se nic nestane. Přes hranice Plzeňského kraje dnes proudí 2000 pendlerů denně, z toho 1400 z ČR a zbytek z Horního Falcka.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK