Japonsko se od 80. let etablovalo na světovém automobilovém trhu a celkově si japonské automobilky včetně rozsáhlé zahraniční produkce udržují na světovém trhu v posledních letech podíl kolem 30 procent. V samotném Japonsku se v roce 2009 vyrobilo téměř 7,9 milionu aut, tedy přibližně 13 procent světové produkce. Domácí produkce však kvůli vysokým nákladům postupně klesá a zaměřuje se spíše na technologicky průkopnické vozy s nízkou spotřebou jako Toyota Prius.
Japonsko zajišťuje jednu pětinu světové polovodičové produkce a z dvacítky největších výrobců čipů je jich sedm v Japonsku. Na výrobě čipů se mžikovou pamětí pro chytré mobily, tablety či počítače má země podíl 40 procent. Na světové produkci počítačů, spotřební elektroniky a komunikační techniky se země loni podílela 14 procenty, plyne z údajů konzultační firmy IHS iSuppli.
Japonsko má poměrně vysokou úroveň energeticky náročné produkce oceli, kterou zemětřesení nyní výrazně omezilo. Je jedním z předních světových výrobců oceli a 40 procent své produkce vyváží. Loni export dosáhl rekordních 43 milionů tun.
Japonské firmy jsou na špici oboru výroby technologických materiálů jako uhlíkových a aramidových vláken. Na světovém trhu uhlíkových vláken obsazují japonští výrobci v čele s firmou Toray, která působí i v České republice, asi 70 procent, uvádějí materiály japonského ministerstva obchodu a průmyslu.
V posledních letech letech je Japonsko díky mediální prezentací stále důmyslnějších robotů nejznámější právě v tomto speciálním odvětví a ve výrobě robotů ve světě zcela dominuje. Podle údajů japonské Asociace pro roboty se jejich japonští výrobci podílejí na světovém trhu více než 70 procenty. Jde o růstový trh s obratem kolem 700 miliard jenů (151 miliard Kč) ročně a s perspektivou dosažení úrovně téměř tří bilionů jenů do roku 2020.