Sněmovní verze novely by umožnila platnost nejvýše pětileté dohody prodloužit na dobu delší než deset let, senátoři navrhli prodloužení na dobu delší než pět let. Podmínkou prodlužování dohody by měla být například investice dopravce do vozového parku. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) se senátními úpravami souhlasil, neboť podle něj podstatu novely nemění.
Novela v návaznosti na evropské předpisy počítá s tím, že železniční dopravci museli vydávat svým strojvedoucím nové osvědčení, kde bude přesně uvedeno, na jakých traťových úsecích a typech lokomotiv mohou jezdit. Osvědčení budou moci získat pouze strojvedoucí s licencí, která bude vydávána na deset let. Žadatelé o licenci budou muset absolvovat preventivní lékařské i dopravně-psychologické vyšetření.
Norma má podle ministerstva dopravy zlepšit přístup českých strojvedoucích na zahraniční tratě, protože český dopravce bude moci po řádném přezkoušení vydávat osvědčení i pro cizinu. Někteří strojvedoucí se ale podle zjištění ČTK nových požadavků obávají, například kvůli znalosti cizího jazyka. Tu budou muset nově prokázat i při pouhé zajížďce do hraniční stanice, například Summerau v Horním Rakousku. V mezinárodní dopravě si budou muset strojvedoucí vyměnit průkazy do konce roku 2015, ve vnitrostátní už v příštím roce.
V mezinárodní osobní dopravě novela přináší i mírné zmírnění pravidel. Pokud chce nyní dopravce jezdit přes hranice, musí mít v cílovém státě pobočku nebo alespoň organizační složku zapsanou v obchodním rejstříku. Nově to nebude nutné.
Novinky přináší novela i pro nově vyráběná kolejová vozidla. Týkají se například komunikačních zařízení na lokomotivách a kolem kolejí nebo deformačních zón vozidel.