ÚOHS znovu konstatoval, že město porušilo zákon o veřejných zakázkách, když ve třinácti řízeních nebylo omezení počtu zájemců o veřejnou zakázku losem transparentní. Losování ze zájemců, kteří splnili kvalifikaci, se podle Rafaje účastnila pouze tříčlenná komise jmenovaná zadavatelem. "Chyběl prvek veřejné kontroly nad průběhem losování," uvedl Rafaj. Za transparentní je podle něj považováno například losování za přítomnosti zástupců všech zájemců.
Krajský soud v Brně úřadu vytýkal to, že při rozhodování o výši pokuty vycházel z prostého součtu hodnot všech dotyčných zakázek. Podle soudu ale měl ÚOHS vycházet pouze z největší zakázky ze všech a ostatní pouze zohlednit. Názorem soudů se ÚOHS musel řídit a sankci proto výrazně snížil. "Ve prospěch zadavatele svědčí i skutečnost, že po seznámení se s výkladovou praxí úřadu přistoupil k losování za přítomnosti notáře," uvedl dnes k výši sankce Rafaj.
Město dostalo pokutu před čtyřmi lety za balík veřejných zakázek za dobu tří let. Největší z nich se týkala rekonstrukce školy, stavby domu s pečovatelskou službou a výstavby zoologické zahrady Lešná.
Město například v několika případech vybíralo firmy losováním, nepřizvalo k tomu notáře a byli přítomni pouze zástupci Zlína. Takový způsob losování ale podle soudů není transparentní. Zadavatel zakázky může k losování přistoupit, musí jej ale provést transparentně, za což se losování za "zavřenými" dveřmi podle soudu považovat nedá.
Za netransparentní způsob losování při veřejné zakázce dostal v roce 2007 pokutu půl milionu korun i karlovarský magistrát. Oprávněnost i výši sankce letos následně potvrdil i Krajský soud v Brně a Nejvyšší správní soud. Karlovy Vary chtěly losováním omezit počet zájemců o zakázku na pět, při mediálně známé "karlovarské losovačce" ale losující muž vytáhl první tří lístky během pár sekund, čtvrtý a pátý vždy až po půl minutě.