Před pěti lety nově prodané vozy v Česku produkovaly v průměru 155,8 gramu oxidu uhličitého (CO2) na kilometr, loni to bylo 149,4 gramu CO2 na kilometr. Rozdíl tak činí pouhých 6,4 gramu, tedy suverénně nejméně v celé evropské sedmadvacítce.
Česko tak výrazně zaostává za nejlepším Švédskem, které snížilo emise o více než 40 gramů na 152,3 gramu CO2 na kilometr. Švédové se zřejmě pomalu loučí s velkými a výkonnými auty, protože ještě v roce 2005 emise u nově zakoupených vozů činily téměř 194 gramů CO2 na kilometr, tedy nejvíce v Evropě.
"To je obdivuhodný výkon, ke kterému možná trochu napomohly těžké hospodářské podmínky. Ty donutily spotřebitele nakupovat menší a levnější vozidla, která tradičně produkují méně oxidu uhličitého. Uvidíme, jestli se tento trend udrží ve zlepšeném ekonomickém prostředí a lidé se skutečně začnou zbavovat větších aut," řekl viceprezident JATO Gareth Hession.
Při porovnání celkové výše emisí, nikoliv pokroku za posledních pět let, je ekologickým premiantem EU Portugalsko. Jako první členský stát splnilo unijní cíl pro emise u nových automobilů, který představuje 130 gramů CO2 na kilometr. Loni se v Portugalsku prodala nová auta s průměrnými emisemi 127,4 gramu CO2 na kilometr.
Nejekologičtějším výrobcem v unii je s přehledem Fiat se 123,1 gramu CO2 na kilometr, následovaný Toyotou (128,2 gramu CO2 na kilometr) a Seatem (131,3 gramu CO2 na kilometr). Mladoboleslavské Škodě Auto patří 11. místo z celkem 20 sledovaných automobilek s průměrnými emisemi ve výši 139,9 gramu CO2 na kilometr. Nejméně ekologickým výrobcem v EU je německý Mercedes se 172 gramy CO2 na kilometr.