Kapsch zahájí jednání o úsporách na provozování mýtného systému

28.03.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. března (ČTK) - Společnost Kapsch zahájí s ministerstvem dopravy (MD) a svými subdodavateli jednání o možných úsporách při provozování mýtného systému. Podle generálního ředitele společnosti Kapsch Česká republika Karla Feixe ale jednání se subdodavateli "nebudou jednoduchá." Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou dnes ČTK poskytl mluvčí českého mýtného systému David Šimoník. 20procentní slevu na provozování výkonového mýtného po firmě požaduje ministr dopravy Vít Bárta (VV).

Nejdůležitějšími partnery společnosti při provozování mýtného jsou například mobilní operátor Telefónica 02, která zajišťuje přesun informací z mýtných bran a provozuje klientské telefonické centrum, dále AŽD Praha či ČSOB.

"Je třeba ale zdůraznit, že český mýtný systém vykazuje při porovnání všech klíčových parametrů, jako je výše tarifů, délka zpoplatněné sítě či hustota provozu, srovnatelné provozní náklady jako například v sousedním Rakousku, a jsou dokonce nižší, než na Slovensku nebo v Německu," připomněl Feix. Podle něj je existující mýtný systém funkční a na základě nezávislých auditů vykazuje efektivitu při odhalování neplatičů přesahující 99 procent.

Efektivitu systému nezpochybňoval ani Bárta, který požadavek na 20procentní snížení nákladů předložil 17. března. Podle něj je nutné nynější systém revidovat a pokusit se ušetřit. Obdobné slevy Bárta žádal například u stavebních společností.

Podle dřívějších informací týdeníku Euro hodlá MD po společnosti požadovat detailní rozbor jednotlivých subdodavatelských služeb včetně provize, které si nechává sám Kapsch. Tyto jednotlivé služby MD prý postupně vypoví a bude jednotlivé položky "tendrovat" na trhu, aby zjistilo reálné ceny.

V loňském roce si společnost Kapsch za provozování kamionového mýtného a takzvanou dodávku mýta, do které podle Šimoníka patří cena stavby mýtných bran a vybavení vozů celní správy potřebnou technikou, účtovala zhruba 1,5 miliardy korun. Státu po odečtení této položky z vybraného mýtného zbylo necelých pět miliard korun.

Šimoník soudí, že celý projekt je nutné hodnotit v desetiletém horizontu, během kterého bude Kapsch mýtný systém provozovat. Z předpokládaných 78 miliard, které mýtný systém podle předběžných odhadů do konce roku 2016 od dopravců vybere, připadne firmě Kapsch 17 procent z této částky, dodal.

Mýtné platí v ČR kamiony s hmotností od 12 tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje také na nákladní auta od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK