"Podnikání v činnosti realitní kanceláře láká mnoho lidí, trh je pokryt řadou subjektů, jejichž profesionální zdatnost je však různá. Nepochybně dochází k přirozené selekci a zostření konkurenční situace," řekl ČTK prezident Asociace realitních kanceláří ČR Jaroslav Novotný.
Značně roztříštěný český trh se v posledních pěti letech začal významně proměňovat. Do Česka vstoupily zahraniční realitní sítě, které se netají cílem trh ovládnout. Průkopníkem se v roce 2005 stal původem americký RE/MAX, v roce 2008 ho následovala společnost CENTURY 21. Zahraniční sítě musí ovšem čelit také významné domácí konkurenci. Tou největší je pro ně například M&M Reality holding nebo Realitní kancelář Sting. Ze zahraniční konkurence působí na tuzemském trhu ještě například Era nebo italská síť Tecnocasa.
Do činnosti realitek v posledních dvou letech významně zasáhla hospodářská krize a propad obchodů s nemovitostmi. Podle statistiků se loni jejich tržby snížily meziročně o 11,5 procenta. V posledním čtvrtletí 2010 činil meziroční pokles tržeb realitních kanceláří 13,9 procenta.
Prezident ARK ČR Novotný si od krize slibuje, že z trhu odstraní nekvalitní a neprofesionální obchodníky. "Všechny subjekty, které na trhu jsou, tvrdí, že jsou nejlepší, největší, nejserióznější, nejetičtější. Vychází však najevo, že tomu tak vždy není," řekl ČTK. Lidé potom podle odborníka po mnoha špatných zkušenost už podobným prohlášením nevěří. Nedůvěra vůči realitkám vede k tomu, že přibližně polovina prodejů a pronájmů nemovitostí v Česku se uskutečňuje stále mimo realitní zprostředkovatele, vyplynulo z nedávného průzkumu společnosti MindBridge Consulting.
Mnozí realitní zprostředkovatelé ale zároveň v rostoucích potížích ekonomiky zavětřili šanci. Problémy mnoha lidí se splácením hypoték a dalších půjček se pro ně staly příležitostí k takzvaným výkupů nemovitostí. Spočívají v tom, že od lidí ve finanční tísni koupí jejich nemovitost za hotové, často ale za nižší cenu. Podnikání v tomto směru rozvíjí kromě velkých tuzemských kanceláří také další realitky jako například AAABYTY.CZ nebo NEXT REALITY.
Dosavadní roztříštěnost českého trhu realitních kanceláří se odráží také na počtu profesních organizací v tomto oboru. Největším sdružením je Asociace realitních kanceláří ČR, která si v těchto dnech připomíná 20 let od svého založení. Sdružuje zhruba 200 převážně středních a menších firem. V Česku dále působí například také Česká komora realitních kanceláří nebo Českomoravská realitní unie.
Vývoj počtu realitních kanceláří v Česku: Rok Počet 2002 8470 2003 9419 2004 10.316 2005 11.572 2006 13.202 2007 16.384 2008 18.836 2009 19.010 2010 18.838
Zdroj: ČSÚ