"Vstup dalšího dopravce na železniční trh je pro SŽDC dokladem, že jsou vytvořeny odpovídající podmínky pro zdravé konkurenční prostředí," zhodnotil Halla. Zdravé tržní prostředí v osobní dopravě je podle něj jednou ze záruk konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy.
Rapid Express je rovněž první společností, která ve smlouvě souhlasila s novými podmínkami SŽDC při objednávání přepravní kapacity. SŽDC hodlá v budoucnu po přepravcích požadovat platby za objednanou a přidělenou dopravní kapacitu i tehdy, když ji dopravce nevyužije. Obdobné smlouvy SŽDC připravuje s ostatními dopravci.
"Předpokládáme, že tím dojde k ještě větší transparentnosti přístupů všech dopravců na námi provozovanou železniční dopravní síť České republiky," uvedl pověřený ředitel SŽDC Pavel Habarta. Opatření podle něj vychází ze zkušeností společnosti, kdy některé firmy v minulosti nevyužily objednanou kapacitu dopravní cesty, a tím ji blokovali jiným dopravcům.
Leoš Novotný plánuje od jara 2013 konkurovat Českým drahám v rychlíkové osobní přepravě mezi Prahou a Ostravou. Na stejnou trať by už v létě letošního roku rád vyslal dálkové vlaky podnikatel Radim Jančura, do jehož skupiny Student Agency RegioJet patří.
Státní SŽDC nyní v tuzemsku spravuje síť železničních tratí, v polovině roku má od Českých drah převzít také řízení provozu na železnici. V současnosti zaměstnává přibližně 9500 lidí, po začlenění výpravčích, signalistů, hláskařů a jiných zaměstnanců řízení provozu z Českých drah se jejich počet zhruba zdvojnásobí.