"Je vidět, že ze strany ŘSD je snaha plnit dohody, tak doufáme, že to takto bude pokračovat," řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Dosud podle něj informace o mýtných nedoplatcích přepravní firmy nemohly získat. V kontaktních centrech jim je nedokázali poskytnout a celní správa takové informace rovněž nesděluje, popsal Felix.
Systém kontroly registrovaných nedoplatků bude dva měsíce fungovat ve zkušebním provozu, během kterého jej budou testovat vybraní přepravci ze sdružení Česmad Bohemia a společně s ŘSD odstraní případné nedostatky. Se spuštěním v běžném provozu se předběžně počítá od 1. června.
Ředitelství silnic a dálnic mýtné nedoplatky po dopravcích vymáhá i s několikaletým zpožděním. Začátkem března si například sdružení Česmad stěžovalo na postup ředitelství, které zpětně vymáhalo dluhy za dálniční úsek D11, na kterém v jednom směru chybí mýtná brána. Podle Felixe tyto vymáhané nedoplatky vznikly už v letech 2007 a 2008, a pokud by v této době systém kontroly existoval, mohli dopravci dlužné mýtné doplatit už dříve.
Mýtné za nákladní auta v Česku dopravci platí buď následně (Post Pay) na základě projetí konkrétních mýtných úseků, nebo si svoji palubní jednotku dopředu nabijí kreditem (Pre Pay). Kredit jim pak mýtné brány strhávají podle počtu náprav kamionu, typu komunikace, emisní normy a dne v týdnu, kdy dopravce komunikaci užívá.
Podle celní správy loni počet nákladních aut, jejichž řidiči v tuzemsku nezaplatili mýtné, stoupl o 12 procent na víc než 39.000. Neplatiči mýta loni na místě zaplatili blokové pokuty ve výši bezmála 32 milionů korun, což bylo o skoro 38 procent víc než o rok dřív.
Mýtné platí v Česku kamiony s hmotností od 12 tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje i na nákladní auta od 3,5 tuny a od letošního roku mýtné podražilo o 25 procent na průměrnou částku pěti korun na kilometr.
V Česku se mýtné v současnosti platí na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy, ministr dopravy Vít Bárta uvažuje o rozšíření povinnosti platit mýtné i na vybrané silnice druhé a třetí třídy. Na konci února bylo v mýtném systému zaregistrováno 547.700 vozidel.