Předpokládá se, že Americký úřad pro dozor nad civilním letectvím (FAA) nařídí během dneška kontroly strojů 737-300, 400, a 500. Součástí budou i zdlouhavé a opakované elektromagnetické kontroly, které dosud úřady nepožadovaly. Mají objevit potenciální praskliny ve spojích mezi povrchovými vrstvami trupu letadla, které se pouhým okem nedají rozlišit.
Boeing slíbil ve svém věstníku podobné kontroly jako FAA. Páteční nehodu také vyšetřuje americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB).
Trhlina se objevila na stroji ve výšce 11 kilometrů během letu z Phoenixu do kalifornského Sacramenta. Po náhlé dekompresi se automaticky zapojil bezpečnostní systém a cestující použili kyslíkové masky. Pilot snížil letovou hladinu z 11.000 na 3400 metrů a nouzově přistál na vojenském letišti v arizonské Yumě. Nikdo z cestujících nebyl zraněn.
NTSB má zjistit, zda nejde o rozsáhlejší problém. Její bezpečnostní expert Robert Sumwalt je přesvědčen, že kroky FAA a Boeingu budou stačit. NTSB přehodnotí praktiky Southwestu při údržbě letadel.
Podle FAA potřebuje nové prohlídky většina z 80 letadel Southwestu, u nichž se nasčítaly vysoké počty startů a přistání. Předpokládá se, že regulátoři v zahraničí přistoupí na požadavek FAA prověřit dalších 95 letadel.
Southwest v noci na dnešek oznámil, že po víkendových prohlídkách vrátil do provozu 64 strojů. Podpovrchové trhliny na trupu objevil na třech dalších letadlech, která zůstanou mimo provoz, dokud je podnik neopraví. Southwest věří, že právě prodělané kontroly splní požadavky chystaného nařízení FAA.
Letecká společnost o víkendu zrušila 600 letů a dalších 70 v pondělí. Southwest se na svých strojích 737 s únavovými trhlinami již setkal. Bezpečnostní experti a dalších pozorovatelé je přičítají agresivnímu způsobu, kterým Southwest s letadly zachází, napsala agentura Reuters.