Češi nejsou zdaleka první zemí evropské sedmadvacítky, které může kvůli leteckým smlouvám s Ruskem teoreticky hrozit až žaloba u Soudního dvora EU v Lucemburku. Evropská komise totiž takto vyšetřuje již 25 členských států Evropské unie.
Bilaterální smlouvy mezi členskými státy EU a zeměmi mimo unii musí od počátku 90. let minulého století obsahovat klauzuli, která zaručuje stejné zacházení s aerolinkami v celé evropské sedmadvacítce. Tuto praxi v roce 2002 potvrdil i evropský soudní dvůr, Rusko však jako jedna z mála zemí světa odmítá stejné zacházení se všemi leteckými dopravci uznat a nadále nutí své partnery uzavírat smlouvy, které nejsou v souladu s právem EU.
Poplatky za přelet Sibiře přitom nejsou nijak zanedbatelné a výrazně ovlivňují cenu letů z Evropy do Asie. Jen v roce 2008 evropské aerolinky zaplatily na poplatcích zhruba 420 milionů dolarů (asi sedm miliard korun). Většina těchto finančních prostředků přitom putuje přímo do pokladny ruského národního dopravce Aeroflot.