Průzkum: Spotřebitelská nálada je pesimistická, ale zlepšila se

07.04.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. dubna (ČTK) - Spotřebitelská nálada domácností je stále pesimistická, ale proti loňsku se mírně zlepšila. Zvýšit své výdaje chce letos 83 procent Čechů, v roce 2010 jich bylo 76 procent. V Evropě jejich podíl vzrostl z 53 na 56 procent. Vyplývá to z výsledků průzkumu pro mezinárodní studii Barometr Cetelem 2011, která srovnává názory a postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích.

Záměr spořit vyjádřilo v Evropě 30 procent respondentů, zatímco před rokem jich bylo 34 procent. V Česku se jejich podíl snížil z 27 procent na letošních 20 procent. Na 55 procent Evropanů chce letos investovat do cestování a dovolené, 42 procent hodlá koupit domácí spotřebič, 39 procent věci spojené s bydlením a 34 procent mobilní telefon.

Průzkum se zaměřil na změny v jednání spotřebitelů, uvedl vedoucí Barometru Cetelem Flavien Neuvy. Lidé podle něj více přemýšlejí o svých výdajích, ke svým nákupům přistupují aktivně, jsou nedůvěřiví vůči stále agresivnější rétorice značek a dávají přednost internetu před kamennými prodejnami. V poslední době se zákazník stal znalcem výrobků, které si chce pořídit, a podrobuje je zevrubnému průzkumu, dodal.

Výsledky průzkumu ukazují, že spotřebitelé jsou sice ze situace na trhu zklamaní, ale zároveň jsou nároční. Evropané do svých nákupů investují mnoho energie, aby našli zboží a služby přijatelné z hlediska ceny i kvality. Jsou opatrnější a ztracenou jistotu hledají již během přípravné fáze před samotným nakupováním, kdy o nákupu pouze uvažují a shánějí si o produktech potřebné informace. Internetový prodej ovlivnil tradiční úlohu prodavačů, kteří už neplní očekávání stále náročnějšího a informovanějšího spotřebitele, podotkl.

Neustálý rozvoj internetu podle Neuvyho ohrožuje tradiční úlohu prodavačů, o kterých spotřebitelé nemají příliš valné mínění. Zákazníci mají nyní dostatek informací o výrobcích, o jejichž koupi uvažují, a prodavači za potřebami a novými zvyklostmi stále náročnějších spotřebitel zaostávají. Internet využívá před nákupem celých 90 procent Evropanů všech věkových kategorií, upozornil.

Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Na podzim roku 2010 se průzkumu zúčastnilo 8700 Evropanů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování se uskutečnilo v Belgii, ČR, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, na Slovensku, ve Španělsku a Velké Británii.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK