Platební kartu využívají při svém podnikání již tři čtvrtiny malých a středně velkých podniků. Společnosti přitom disponují různými typy karet a v průměru používají 2 karty na firmu. Malé a střední podniky využívají při svém podnikání jak firemní a korporátní karty, tak i karty osobní. Nejrozšířenější jsou debetní karty, podniky však používají také kreditní a charge karty.
Důvod k využívání platebních karet vidí zástupci společností především ve výhodách spojených s používáním karet, jako je cestovní pojištění či asistenční služby (22 %), široká akceptační síť (18 %), možnost dobře kontrolovat výdaje (17 %) či možnost rozšíření úvěrového financování (8 %).
Společnosti, které využívají platební karty, se od společností nevyužívajících karty liší v několika ohledech. Mezi firmami využívajícími platební karty jsou ve větší míře zastoupeny firmy s vyšším obratem, které kladou větší důraz na moderní technologie či elektronické bankovnictví a jejich zaměstnanci častěji cestují. Počet zaměstnanců a doba působení na českém trhu jsou přitom přibližně stejné.
Technologie |
Společnosti využívající platební karty |
Společnosti nevyužívající platební karty |
Mobilní telefon |
98 % |
90 % |
Počítač |
95 % |
87 % |
Internet |
87 % |
72 % |
Fax |
86 % |
74 % |
On-line bankovnictví |
54 % |
28 % |
Zatímco větší společnosti se častěji spoléhají na firemní karty, menší firmy často využívají k firemním účelům karty osobní. Průměrná velikost společností používajících firemní karty je 16 zaměstnanců. Osobní karty využívají především společnosti s průměrným počtem 7 zaměstnanců. Společnosti využívající firemní karty se pohybují na českém trhu již delší dobu, v průměru 8 let oproti 6,6 roku u firem využívajících osobní karty. Rozdíly jsou i v jejich podnikatelském zaměření. Firemní karty je možné nalézt především ve společnostech orientujících se na velkoobchod, strojírenství či profesionální služby. Osobní karty si pořizují spíše společností z oblasti výroby, maloobchodu, zábavního průmyslu, cestovního ruchu či dalších služeb.
Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno necelých 188 tisíc firemních platebních karet, s nimiž jejich držitelé uskutečnili transakce v hodnotě přesahující 273 milionů euro. Například v porovnání s Polskem či Maďarskem si tak Česká republika vede velmi dobře - zatímco v Maďarsku dosáhl ke konci loňského roku počet vydaných karet hodnoty 165 tisíc, v Polsku se jednalo pouze o přibližně 80 tisíc karet.
Zdroj: tisková zpráva MasterCard Europe